Peningkatan Ekonomi
Kegiatan ekonomi awal – bercucuk tanam, ternak, dan hasil
barangan – sara diri.
Peningkatan tamadun – ekonomi komersil – lebihan
pengeluaran – perdagangan – tukar barang @ barter.Wujud barangan tembikar,
peralatan memotong daripada logam, dan perhiasan.
Tamadun
Yunani
1. Semua
negara Kota kecuali Sparta sebab muka bumi tidak subur – gunung-ganang,.
2. Kawasan
lain wujud peningkatan perdagangan lalui jalan laut seperti dengan Mesir, Syria
dan Phoenecia.
3. Kurang
tanah , Athens dan Corinth kurang makanan. Dibawa dari luar. Athens dapat dari
Selatan dan Laut Hitam. Jadi pusat pengumpulan barangan dari timur.
4. Perdagangan
kena cukai – rakyat lari ke tempat lain spt Alexandria pada zaman Graeco-Roman
300sm.
Tamadun
India
1. Pesat
berkembang pada 3SM. Libatkan perdagangan dalaman dan luaran.
2. Pusat
perdagangan – Anga, Kalinga, dan Karusa. Hasilkan senjata, gading , emas,
berlian dan mutiara.
3. Hubungan
dagang antara Maurya dengan Rom, Macedonia, Sri Lanka, Asia Tengah, Asia
Tenggara – alam melayu sejak 100 M- jual rempah, gading, besi, dan bedak wangi.
Tekstil, tembikar, barang kaca, dan minyak wangi dari China. Bentuk Perdagangan
Maritim.
4. Pelabuhan
penting : Tamralipti, Ghantasala, Kadura di Timur , Broach, Chaul, Kalyan, dan
Cambay di bhg Barat.
5. Wujud
persatuan dagang dan perusahaan : Sresthin di setiap bandar. Spt. Persatuan
tukang kayu, kulit, dll. Matlamat untuk: kawal harga, kualiti barangan dan gaji
pekerja.
6. Wujud
undang-undang bagi kawal persatuan diawasi Raja.
7. Mata
wang digunakan. Zaman Gupta wang emas. Bukti ada dasar kewangan dan
ekonomi yg sistematik.
8. Perkembangan
dagang Maurya disokong dengan perusahaan tekstil, Kain Kapas, dan sutera.
Sutera di Benares dan Bengal. Perdagangan lain - Emas, mutiara , batu permata,
pertanian dan buah-buahan..
9. Cukai
ada – untuk sara tentera, pentadbir, dan raja.
Tamadun
China
1. Pesat
– Dinasti Shang. Pencapaian dalam pertanian, perdagangan dalam negeri dan
maritim, perusahaan dan pembentukan persatuan perniagaan – muncul kelas pertengahan.
2. Bidang
pertanian ; Dinasti Han - perkenalkan batas tanaman, kolar kuda
tarik tenggala, kereta kuda, kereta sorong beroda, dan penyisir tanah.
3. Zaman
Dinasti Tang, Song, Yuan, Ming dan Ching – cipta alat pertanian, sistem tanaman
secara bergilir untuk suburkan tanah, Bukit ditereskan – Dinasti Shang, Sistem
pengairan spt terusan – pertanian terkawal dan pengawalan banjir .
4. Perusahaan
logam dan tembikar sejak Dinasti Han.
5. Didagang
ke Alam Melayu, India, Timur Tengah, dan Barat. Lalui Jalan Sutera Darat, dan
Jalan Laut mulai Dinasti Tang. Kepesatan berkembang dengan adanya jalan raya,
jambatan, dan alat pengangkutan seperti kereta kuda dan kereta lembu.
Peningkatan
Sosial
Meliputi aspek pendidikan, falsafah, kesenian, kesusasteraan, seni bina, sistem sosial serta sains dan teknologi
Pendidikan
Tamadun
Yunani
1. Di
Athes lahirkan manusia seimbang dari sudut rohani dan
jasmani. Manusia cemerlang penuhi tuntutan mental dan fizikal.-
sumbang kesejahteraan kehidupan manusia. Lahirkan tokoh spt: Thucidides dan
Herodutus. Pusat Cendekiawan Yunani dlm. Zaman Pericles. Penulis Sains dan
teknologi – Thales, Anaximandez, Heraclitus, dan Anaxagoras.
2. Tumpuan
pada pendidikan, sukan, muzik, kesusasteraan, seni berpidato, membaca,
menghafal, dan menulis.
3. Sparta
– pendidikan lahirkan warganegara tentera yang sempurna, gagah, dan setia
kepada negara kotanya.
4. Pentingkan
latihan fizikal dan kemahiran senjata.
5. Perkembangan
bila banyak sekolah didirikan di Athens, Thebes, Elea,dan Miletus.
·
Tamadun
Rom
1. Menekankan
ilmu praktikal dan semangat setia kepada Rom. Terkenal dengan penyediaan
infrastruktur dan kemudahan yang beri kesejahteraan hidup.
2. Peringkat
awal banyak tiru Yunani. Pusat pendidikan lahirkan jurutera , ahli falsafah,
dan sejarawan. Dapat membina sistem pengairan, bangunan, jalan raya dan
penulisan kegemilangan Rom.
·
Tamadun
India
1. Bermula
Zaman Vedik. Pentingkan keagamaan dan agama Hindu. Didominasi lelaki. Tumpuan
pada pengkajian kitab Veda dan penggunaan bahasa Sanskrit. Kaedah, hafalan.
2. Berteraskan
Hindu dan Budhha untuk sediakan manusia selepas mati. Pendidikan tinggi – Kolej
Brahmin – 100SM. Sebelumnya di idtana dan di rumah. Abd 4 M – Universiti
Budhha: Nalanda.
3. Untuk
capai taraf Brahmin – hafal kitab veda kandungan: ritual, mantera, dan lagu
agama. Juga belajar saintifik dan falsafah. Telah tingkatkan ilmu sains.
4. Zaman
seterusnya – untuk tambahkan ilmu dan atasi buta huruf, dan dapatkan jawatan
awam..
·
Tamadun
China
1. Hargai
pendidikan, perniagaan, dan kesusasteraan. Matlamat lulus peperiksaan awam –
yang tertua di dunia.
2. 3
peringkat – pendidikan rendah, menengah, dan tinggi. Rendah – tumpukan kegiatan
mengenal dan hafal ideogram dan 9 buku suci tanpa faham maknanya. Menengah –
karangan dan sastera. Tinggi – terjemahkan kitab suci.
3. Kepentingan
– utk pentadbiran. Peperiksaan awam 3 tahap. 1- Hsiu Tai : setaraf ijazah
pertama di daerah , lulus jadi pegawai kerajaan, dua kali dalam 3 tahun, 2
- Chun Jen : sarjana di ibu kota daerah, 3 tahun sekali, dan 3 –
Chin Shih : Doktor Falsafah di ibu kota empayar hadapan maharaja, lulus jadi
pendidik, 3 tahun sekali
Falsafah
Ramai ahli falsafah menunjukkan kemajuan dalam ilmu –
Guna akal cari jawapan yang Logik untuk selesai masalah kehidupan manusia.
·Tamadun
Yunani
1. Ahli
falsafah : Herodotus, Socrates, Plato, Aristotle, Thucydides, Zeno.
Isu utama – individualisme, kehidupan manusia, dan demokrasi.
2. Karya:
Herodotus – History of Persian Wars, bapa sejarah.Thucydides – pengasas sejarah
saintifik, tulis secara penyelidikan – Peloponesian Wars.
3. Karya
Plato – Republic – negara baik diperintah oleh ilmuan dan ahli falsafah.
4. Aristotle
– Guru kepada Alexander The Great – bincang cara berfikir yang teratur.
·
Tamadun
Rom
1. Kurang
ahli falsafah – guna pengaruh Yunani spt Zeno – Falsafah Stoik @ Stoisisme.
Bincang kebagiaan hidup dan nasib seseorang bergantung pada alam.
·
Tamadun
India
1. Falsafah
tertua. 2 bentuk pemikiran besar : 1 – Berseumberkan Veda, 2 – Menolak kitab
Veda.
2. Veda
ada tiga – Rig Veda, Yajur Veda, dan Atharva Veda. Sumber falsafah dlm. Eda –
Upanishad 700 – 600SM , Mahabaratta, dan Bhagavad. – Falsafah Bersumberkan Veda
3. Falsafah
tolak Veda ikut ajaran carvaka, Janinisme, dan Buddhisme.
·
Tamadun
China
1. Beri
penekanan pada hal hubungan manusia dengan manusia lain.
2. Ahlinya:
Kung Fu Tze @ Confucius – Confucianisme. Loa Tze – Toaisme. Mo Tzu @ Motze@
Mencius tolak beberapa ajaran Confucius. Fikir cara lahirkan masyarakat yang
baik. Baik buruk ahklak manusia bergantung pada alam sekitarnya.
3. Falsafah
legalisme – undang-undang dapat wujudkan nilai baik dan ketertiban masyarakat.
Sains
dan Teknologi
Berlaku dalam bidang Matematik, Astronomi, Perubatan dan
Teknologi pembuatan perahu dan kertas. Dipengaruhi dengan teknologi dalam Tamadun
Mesir Purba dan Babylon. Perkembangan ilmuan ini dikembang secara kolektif
dalam semua tamadun.
Tamadun
Yunani
1. Ilmuan
:- Thales – matematik – ilmu geometri Mesir Purba, Phytogaras – Teorem
Phytogras – ilmu geometri Mesir Purba dan Babylon.
2. Hippocrates
– Bapa perubatan , Archimedes – ahli matematik dan fizik – teori isi padu air
dan graviti. Ptolemy – astronomi Yunani.
·
Tamadun
Rom
1. Boethius
– ahli matematik – asas matematiknya diambil dari Yunani. Kaitkan dengan muzik,
geometri, dan astronomi.
Tamadun
India
1. Cabang
pengetahuan Vedik. Pengetahuan astronomi ada dalam Rig Veda. Ilmu matematik
wujud zaman Gupta. Ahli matematik India tekah tahu konsep geometri. Perkenalkan
sistem nombor – angka Brahmin dibaca dari kiri ke kanan, dan angka Kharosti –
wujud dalam zaman Asoka. Dalam tamadun Yunani – herodianic dan ionic.
2. Ahli
matematik – Aryabhata Varahmihira.
3. Ilmu
perubatan ada kaitan dengan yoga.
·
Tamadun
Cina
1. Ilmu
Perubatan dihubung dengan Yin dan Yang – Kuasa Pasif dan Aktif.
2. Teknologi
buat kertas 106 M – Chan Lun – mencampurkan rami, sayur, dan buluh – dijadikan
pulpa – diskrinkan dan diratakan, tembikar, kapal layar, dan perahu. Pelayaran
dibuat dengan penciptaan layar yang lebih kukuh – wujud juga dalam Tamadun Rom
dan India.- Tingkatkan aktiviti perdagangan maritim.
Bahasa
dan Kesusasteraan
Tamadun
Yunani
1. Penggunaan
bahasa Yunani. Selepas itu Latin zaman empayar Rom. Tokoh penting: Homer dan
Hesiod. Hesiod penyair hasil dua buku : Theology – ilmu tentang asal
usul manusia dan ketuhanan dan Works and Days. Homer: Iliad dan Odyssey – Kisah
perang Achaea dan Troy.
Tamadun
Rom
1. Dua
penyajak Rom : Cicero ( 106 – 43M ) dan Virgil ( 70 – 19M ). Meningkatkan
semangat patriotisme. Capai keagungan zaman Augutus Caesar ( 27 – 14 SM
Tamadun
India
1. Epik
Mahabarattha dan Ramayana – cerita peperangan dua tentera, baik dan jahat.
Ramayana cerita inkarnasi Dewa Vishnu sebagai Rama dan pergaduhan dengan raja
Sri Lanka yang melarikan isterinya, Sita. Bahasa digunakan – Sanskrit.
Tamadun
Cina
1. Wujud
7 dialek : Mandarin, Wu, Hunanis, Kiangsi, Hakka, Kantonis, dan Fukien.
2. Kebangkitan
sastera disokong kerajaan. Dinasti Han , Sau-ma Chien tingkatkan sastera prosa,
karyanya Shih Chi. Menceritakan aspek sosial, sejarah kerajaan, pemimpin, dan
ilmu pengetahuan, dikutinya seterusnya.
3. Puisi
: Tokohnya – Tu Fu, Li Po, dan Po Chu-I dlm Dinasti Tang.
4. Dinasti
Han – cerpen dan sajak.
Sistem
Sosial
Tamadun
Yunani
1. Organisasi
Yunani 3 kumpulan. Warganegara – ada hak politik , penduduk bukan warganegara –
tiada hak politik , dan golongan hamba – tiada hak politik.
2. Sparta
– 3 kelas sosial: Warganegara Sparta tulen, para pekerja/artisan/pedagang, dan
Helot – usahakan tanah dan minoriti
Tamadun
Rom
1. 3
kelas : warganegara Rom, bukan warganegara – penduduk yang ditakluki, dan
hamba.
Tamadun
India
1. Wujud
sistem kasta – unik, 4 kasta: Brahmin, Ksyatria, Vaisya, dan Sudra. Perkahwinan
ikut kelas
Tamadun
Cina
1. 3
kelas utama: golongan atasan – pentadbir spt maharaja/keluarganya/bangsawan/sida- sida,
rakyat bawahan spt petani/artisan, dan hamba. Kumpulan 2 dan 3 – kumpulan
sokongan.
2. Confucius
bahagikan 4 kelas: golongan sarjana spt pegawai kerajaan yg berpendidikan,
golongan petani – tulang belakan ekonomi Cina, golongan tukang, dan golongan
pedagang.
3. Kelas
golongan tidak tetatp, mereka bertukarkan berdasarkan pencapaian pendidikan.
No comments:
Post a Comment