Nyatakan langkah-langkah ke arah pembentukan Dasar Pendidikan Kebangsaan sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
Kata kunci
|
Huraian
|
Barnes
|
Laporan Barnes mencadangkan penubuhan sekolah kebangsaan.
|
Bahasa
|
Menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sekolah rendah dan
bahasa Inggeris peringkat menengah
|
Tentang
|
Ditentang oleh
masyarakat Cina
|
Fenn-Wu
|
Laporan Fenn-Wu mencadangkan
sekolah vernakular Cina dikekalkan
|
Ordinan
|
Ordinan Pelajaran mencadangkan dua sistem persekolahan
|
Permintaan
|
Pengajaran bahasa Cina dan Tamil disediakan sekiranya ada permintaan
daripada ibu bapa.
|
Razak
|
Penyata Razak diperkenalkan iaitu sistem persekolahan yang sama
|
Nyatakan cadangan-cadangan dalam
Penyata Razak 1956 yang kemudiannya dijadikan Ordinan
Pelajaran 1957.
Kata kunci
|
Huraian
|
Sama
|
Sistem
persekolahan yang sama
|
Seragam
|
Penyeragaman
kurikulum yang bercorak kebangsaan.
|
Umum
|
Sekolah Umum (rendah) menggunakan pengantar bahasa Melayu
|
Jenis
|
Sekolah Jenis
Umum (rendah) menggunakan bahasa Inggeris, Cina dan Tamil sebagai bahasa
pengantar
|
Melayu
|
Sekolah Menengah Melayu menggunakan pengantar bahasa Melayu
|
Inggeris
|
Sekolah Menengah Inggeris menggunakan pengantar bahasa Inggeris.
|
Wajib
|
Bahasa Melayu
dan Bahasa Inggeris diwajibkan di semua sekolah.
|
Nyatakan perkara-perkara
yang terkandung dalam Akta Pelajaran 1961.
Kata kunci
|
Huraian
|
Percuma
|
Pelajaran percuma kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan.
|
Rendah
|
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah
|
Semua
|
Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di sekolah menengah.
|
Islam
|
Pelajaran agama
Islam diajar di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak
kurang 15 pelajar Islam.
|
Bahasa
|
Bahasa Cina dan Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan sekiranya
terdapat 15 orang murid
|
Peperiksaan
|
Peperiksaan awam
akan diadakan dalam bahasa kebangsaan.
|
Apakah matlamat sistem
persekolahan aneka jurusan yang telah diperkenalkan pada tahun 1965?
Kata kunci
|
Huraian
|
Gagal
|
Menampung pelajar yang gagal memasuki sekolah menengah akademik.
|
Pelajaran
|
Menyediakan pelajaran sehingga berumur 15 tahun
|
Kemahiran
|
Memberikan
pelbagai kursus kemahiran
|
Mahir
|
Melahirkan
tenaga mahir
|
Pasaran
|
Sebagai persediaan untuk pasaran kerja.
|
Nyatakan langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memartabatkan
Bahasa Melayu sebagai
Bahasa Kebangsaan?
Kata kunci
|
Huraian
|
Perlembagaan
|
Menyatakan kedudukannya dalam
Perlembagaan Malaysia
|
DBP
|
Menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
|
Lancar
|
Pelancaran “Minggu Bahasa” dan “Bulan Bahasa”.
|
Slogan
|
Memperkenalkan Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa”.
|
Pengantar
|
Penubuhan sekolah menengah yang
menggunakan BM sebagai bahasa pengantar
|
Contoh
|
Sekolah Alam Shah / Sekolah Sri Putri / Sekolah
Sultan Abdul Halim
|
Akta
|
Akta Bahasa Kebangsaan
diluluskan pada tahun 1967
|
Tukar
|
Bahasa pengantar di sekolah
rendah Inggeris ditukar kepada bahasa kebangsaan
|
UKM
|
Penubuhan UKM membuktikan
bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu.
|
Mahkamah
|
Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah.
|
Nyatakan tentang Dasar
Kebudayaan Kebangsaan.
Kata kunci
|
Huraian
|
Panduan
|
Panduan dalam membentuk dan mengekalkan identiti negara Malaysia.
|
Perpaduan
|
Memperkukuh
perpaduan melalui kebudayaan
|
Tunjang
|
Kebudayaan
Melayu sebagai tunjang.
|
Terima
|
Unsur budaya
lain yang sesuai boleh diterima.
|
Islam
|
Agama Islam
sebagai unsur yang terpenting.
|
Peribadi
|
Memupuk dan memelihara keperibadian kebangsaan.
|
Kualiti
|
Meningkatkan kualiti kehidupan dari aspek kemanusiaan dan kerohanian.
|
Seimbang
|
Seimbang dengan pembangunan sosioekonomi
|
Jelaskankan usaha-usaha yang dijalankan oleh kerajaan untuk menjadikan sukan
sebagai alat perpaduan
di negara kita ?
Kata kunci
|
Huraian
|
Perpaduan
|
Berperanan sebagai alat perpaduan
|
Patriotik
|
Menyemarakkan semangat patriotik
|
Penyertaan
|
Penyertaan tidak terhad kepada kaum tertentu sahaja
|
Peluang
|
Membuka peluang seluas-luasnya bagi mereka yang berminat
|
Sekolah
|
Peringkat sekolah, sukan adalah aktiviti kokurikulum yang digalakkan
|
MSSM
|
Penubuhan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM)
|
Ditubuhkan
|
MSSM ditubuhkan diperingkat daerah, negeri dan kebangsaan untuk
menggalakkan aktiviti sukan.
|
SUKMA
|
Mengadakan temasya Sukan Malaysia (SUKMA) setiap dua tahun sekali
|
Kaum
|
SUKMA jelas memainkan peranan mengeratkan perpaduan antara kaum
|
Senaraikan cabaran yang perlu diatasi untuk mewujudkan negara Malaysia yang
maju sepenuhnya menjelang 2020.
Kata kunci
|
Huraian
|
Bersatu
|
Membina bangsa
|
Bebas
|
Membina masyarakat berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan
|
Demokratik
|
Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
|
Moral
|
Mewujudkan masyarakat bermoral dan beretika.
|
Liberal
|
Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi
|
Maju
|
Membina masyarakat yang maju dan saintifik.
|
Penyayang
|
Mewujudkan masyarakat yang berbudaya penyayang
|
Adil
|
Menjamin
masyarakat yang adil dan saksama ekonominya.
|
Makmur
|
Memupuk dan
membina masyarakat makmur
|
Contoh soalan KBKK :
Mengapakah Ordinan Pelajaran 1952 tidak dapat dilaksanakan?
- Tentangan masyarakat Cina dan India
- Kekurangan kewangan
- Ancaman penganas komunis
Bagaimanakah Malaysia boleh menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020?
- Perpaduan rakyat
- Kestabilan politik
- Ketinggian taraf hidup
- Kekukuhan nilai moral dan etika
- Kekukuhan sistem kerajaan
- Ketinggian maruah bangsa
- Semangat yakin diri bangsanya
Sebagai warganegara Malaysia, apakah sumbangan anda untuk merealisasikan Wawasan 2020?
- menyahut sembilan cabaran utama
- meneruskan kesinambungan perjuangan pemimpin –pemimpin negara terdahulu
- terus mengekalkan kemajuan negara kita
No comments:
Post a Comment