Pelajar-pelajar boleh menjadikan soalan ini sebagai latih tubi sebelum SPM.
Skema Sejarah Percubaan SPM, SMK St Thomas
Bahagian B
Soalan
|
Kod
|
Butiran
|
M
|
5a
|
|
Terangkan sistem pemerintahan yang diamalkan semasa
Tamadun Hwang Ho
|
|
F1
|
Berbentuk pemerintahan beraja
|
1
|
|
H1a
|
Pengganti raja selalunya dilantik daripada kalangan
saudara lelaki yang lebih muda/anak lelaki raja.
|
1
|
|
H1b
|
Raja mempunyai kewibawaan politik/ekonomi/sosial/agama.
|
1
|
|
H1c
|
Raja berkuasa secara langsung di kawasan pusat
pentadbiran.
|
1
|
|
H1d
|
Mengamalkan sistem dinasti.
|
1
|
|
F2
|
Mandat daripada tuhan.
|
1
|
|
H2a
|
Raja Shang tidak perlu mendapatkan pengesahan politik.
|
1
|
|
H2b
|
Raja keturunan pemerintah agama.
|
1
|
|
H2c
|
Raja mesti memerintah dengan adil.
|
1
|
|
H2d
|
Kerajaan/rakyat menikmati kemakmuran/kesejahteraan.
|
1
|
|
H2e
|
Pemerintah direstui tuhan
|
1
|
|
H2f
|
Kehilangan mandat jika berlaku zalim.
|
1
|
|
F3
|
Raja dibantu oleh golongan bangsawan/pegawai kerajaan
|
1
|
|
H3a
|
Di wilayah luar pusat pentadbiran.
|
1
|
|
H3b
|
Golongan bangsawan dipertanggungjawab untuk mentadbir
wilayah.
|
1
|
|
H3c
|
Berhak mewujudkan sistem pentadbiran sendiri.
|
1
|
|
H3d
|
Dalam aspek pungutan cukai
|
1
|
|
H3e
|
Dalam aspek pertahanan.
|
1
|
|
H3f
|
Dalam aspek undang-undang.
|
1
|
|
H3g
|
Diasimilasikan oleh Dinasti Chou
|
1
|
|
F4
|
Raja-raja Dinasti Chou membahagikan pemilikan tanah kepada
wilayah
|
1
|
|
H4a
|
Pembesar tempatan dilantik di setiap daerah/wilayah
|
1
|
|
H4b
|
Pembesar tempatan diikat melalui ikrar taat setia kepada
pemerintah.
|
1
|
|
H4c
|
Pembesar diberi hadiah/ kereta kuda/senjata
gangsa/hamba/binatang.
|
1
|
|
H4d
|
Pembesar melindungi raja.
|
1
|
|
H4e
|
Pembesar memberikan bantuan tentera pada masa perang.
|
1
|
|
H4f
|
Pembesar tempatan diberikan hak untuk bertindak sebagai
ketua agama/menjalankan upacara pengorbanan.
|
1
|
|
F5
|
Raja Chou dibantu ketua menteri/ enam badan
|
1
|
|
H5a
|
Mengurus soal pertanian/tentera/kerja awam/upacara agama/hal ehwal
monarki/undang-undang
|
1
|
|
H5b
|
Pentadbiran wilayah dikendalikan oleh pembesar feudal.
|
1
|
|
|
(mana-mana 8x1 m)
|
Mak
[8m]
|
|
Kod
|
Butiran
|
M
|
5b
|
|
Terangkan sumbangan
Tamadun Hwang Ho kepada peradaban
dunia.
|
|
|
F1
|
Politik/sistem pemerintahan
|
1
|
H1a
|
Sistem pemerintahan monarki telah diteruskan.
|
1
|
|
H1b
|
Gelaran raja ditukar kepada maharaja.
|
1
|
|
H1c
|
Konsep anak syurga
|
1
|
|
H1d
|
Konsep mandat dari syurga dikaitkan dengan raja
|
1
|
|
H1e
|
Amalan putaran dinasti diteruskan
|
1
|
|
F2
|
Ekonomi
|
1
|
|
H2a
|
Pembinaan sistem pengairan
|
1
|
|
H2b
|
Pembinaan terusan untuk mengairi kawasan pertanian
|
1
|
|
H2c
|
Mengawal banjir
|
1
|
|
H2d
|
Teknologi pembajakan
|
1
|
|
H2e
|
Penciptaan cangkul
|
1
|
|
H2f
|
Penciptaan sabit
|
1
|
|
H2g
|
Penggunaan batas untuk tujuan penanaman
|
1
|
|
H2h
|
Menggantikan alat pertanian
|
1
|
|
H2i
|
Peralatan kayu ditukar dengan besi.
|
1
|
|
F3
|
Sosial
|
|
|
H3a
|
Tulisan ideogram masih digunakan sehingga sekarang
|
1
|
|
H3b
|
Dalam bidang penulisan / percetakan
|
1
|
|
H3c
|
Diajar di sekolah-sekolah di China
|
1
|
|
H3d
|
Berkembang penggunaannya oleh orang Korea/Jepun
|
1
|
|
H3e
|
Pemujaan nenek moyang
|
1
|
|
H3f
|
Unsur pemujaan disesuaikan dengan masa
|
1
|
|
H3g
|
Unsur korban manusia digantikan dengan unsur makanan/duit
kertas/barang perhiasan.
|
1
|
|
H3h
|
Konsep Yin dan Yang/unsur yang saling melengkapi/kuasa
pasif
dan kuasa aktif.
|
1
|
|
H3i
|
Feng Hsui /hubungan antara manusia dengan alam sekitar.
|
1
|
|
H3j
|
Sistem kalendar
|
1
|
|
H3k
|
30 hari dalam sebulan
|
1
|
|
H3l
|
360 hari dalam setahun.
|
1
|
|
H3m
|
Menentukan musim menanam/menuai
|
1
|
|
H3n
|
Menjalankan aktiviti harian/upacara perkahwinan/
perburuan/ pengkebumian
|
1
|
|
H3o
|
Falsafah perang Sun Tzu
|
1
|
|
H3p
|
Membicarakan selok-belok perang/ cara menangani musuh
|
1
|
|
H3q
|
Diaplikasikan sebagai taktik urusan perniagaan
(mana-mana 8x1m)
|
1
[8m]
|
|
Kod
|
Butiran
|
M
|
5c
|
|
Pada pendapat
anda, apakah peranan genarasi muda Malaysia dalam usaha memajukan pembangunan
negara.
|
|
|
F1
|
Mempersiapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan
|
1
|
F2
|
Menguasai kemahiran teknologi terkini
|
1
|
|
F3
|
Menolak sebarang pengaruh negatif
|
1
|
|
F4
|
Mengamalkan sikap proaktif
|
1
|
|
F5
|
Sentiasa inovatif dan kreatif
|
1
|
|
F6
|
Membudayakan aktiviti penyelidikan dan pembangunan
|
1
|
|
F7
|
Mengekalkan suasana aman dalam negara
|
1
|
|
F8
|
Hidup bersatu padu/ mengamalkan perpaduan kaum.
|
1
|
|
F9
|
Mempunyai minda masyarakat kelas pertama.
|
1
|
|
F10
|
Mempunyai semangat berdaya saing/berlumba –lumba.
|
1
|
|
F11
|
Memiliki integriti yang tinggi.
|
1
|
|
|
M - (mana-mana jawapan munasabah) .
|
Mak
[4m]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
6
6(a)
6(b)
6(c)
|
Perjanjian Aqabah yang
termeterai antara suku Aus dan Khazraj dengan Nabi Muhammad s.a.w di Aqabah
pada tahun n621 M telah mendorong penghijrahan orang Islam dari Mekah ke
Madinah.
Nyatakan isi kandungan Perjanjian
Aqabah ?
F1 Suku Aus dan Khazraj hendaklah beriman
kepada Allah dan Rasul
F2 Berjanji akan membantu
perjuangan Nabi Muhammad s.a.w
F3 Mereka tidak akan melakukan amalah
jahiliah seperti mencuri,meminum arak dan
membunuh bayi perempuan
F4 Suku Aus dan Khazraj
memeluk Islam
F5 Mengukuhkan lagi taat
setia kepada Nabi Muhammad s.a.w
F6 Mereka secara sukarela
akan menyediakan tempat tinggal
F7 Menjanjikan keselamatan
untuk baginda dan orang Islam Makkah
F8 Menyatakan kesediaan
mempertahankan Islam
F9 Menjemput Nabi Muhammad s.a.w dan orang
Islam di Makkah berhijrah ke Madinah.
(mana-mana 8 x 1m)
Berdasarkan pengetahuan
sejarah anda, apakah kepentingan Perjanjian Aqabah kepada perkembangan Islam
?
F1 Menjadi pendorong utama berlakunya
penghijrahan orang Islam dari kota Makkah ke kota Madinah.
F2 Islam dapat disebarkan secara aman
di Madinah
F3 Sokongan dan bantuan orang Arab
Madinah kepada orang Islam
Makkah.
F4 Bilangan orang memeluk Islam
meningkat.
F5 Memperlihatkan kebijaksanaan dan kepimpinan
Nabi Muhammad s.a.w.
F6 Perpaduan dan keharmonian hidup
pelbagai bangsa menentukan pembentukan
tamadun Islam.
[Mana-mana jawapan munasabah]
Jelaskan Iktibar yang boleh
diambil daripada Perjanjian Aqabah demi memperkukuh perpaduan dan keamanan
negara kita Malaysia.
F1 Kesabaran dalam menangani masalah dalam
masyarakat
F2 Kebijaksanaan pemimpin menyelesaikan
konflik dalam masyarakat
F3 kemurnian akhlak
F4 Hormat-menghormati antara kaum
F5 Bantu – membantu sesama masyarakat
[Mana-mana yang Munasabah]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(8m)
1
1
1
1
1
1
1
(6m)
1
1
1
1
1
(5m)
|
Soalan
|
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
7a
|
F1
|
Sikap pilih kasih penjajah
|
1
|
F2
|
dalam menyediakan kemudahan pendidikan
|
1
|
|
F3
|
Mengutamakan sekolah yang menggunakan bahasa penjajah
sebagai bahasa pengantar
|
1
|
|
F4
|
memberi pendidikan peringkat rendah dan terhad kepada
golongan elit dan penduduk Bandar
|
1
|
|
F5
|
Di Indonesia
anak golongan priayi diberikan pendidikan tersendiri / Diasingkan daripada
anak orang kebanyakan
|
1
|
|
F6
|
Sikap pilih
kasih Belanda bertujuan memecahkan perpaduan rakyat Indonesia
|
1
|
|
F7
|
Di Burma,pengenalan pendidikan sekular
sekolah mubaligh menjadi ancaman kepada sekolah Buddha
|
1
|
|
F8
|
Di Tanah Melayu, lepasan sekolah vernakular sukar mendapat
pekerjaan berbanding sekolah Inggeris
|
1
|
|
F9
|
kemunculan golongan intelek merupakan pencetus gerakan
nasionalisme
|
1
|
|
F10
|
golongan
intelek ini berpeluang melanjutkan pelajaran di Barat dan Asia Barat
|
1
|
|
F11
|
Mereka sedar bahawa penjajah tidak mentadbir tanah jajahan
sepatutnya
seperti mentadbir tanah air sendiri
|
1
|
|
|
Mana-mana 10 x 1m
|
[10m]
|
Soalan
|
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
7b
|
F1
|
Golongan intelek pencetus gerakan nasionalisme di Asia
Tenggara.
|
1
|
H1a
|
berpeluang melanjutkan pelajaran ke Barat dan ke Asia
Barat
|
1
|
|
H1b
|
mereka terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam
|
|
|
F2
|
Pengalaman di Barat dan Asia Barat menyedarkan mereka
|
1
|
|
H2a
|
bahawa pihak penjajah tidak mentadbir tanah jajahan
seperti mereka mentadbir negara mereka
|
1
|
|
F3
|
Golongan ini memimpin gerakan nasionalisme
|
1
|
|
H3a
|
setelah kembali ke tanah air
|
1
|
|
F4
|
Mereka menuntut pembelaan taraf hidup bangsa mereka
|
1
|
|
F5
|
Akhirnya mereka menuntut penjajah membebaskan negara
mereka
|
1
|
|
|
Mana-mana 6 x 1m
|
[6 m]
|
Soalan
|
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
7c
|
F1
|
Menyertai
Persatuan Rukun Negara
|
1
|
F2
|
menghayati
sejarah perjuangan para nasionalis negara
|
1
|
|
F3
|
mempelajari
kekuatan dan kelemahan yang ada pada diri
|
|
|
F4
|
cepat
berubah apabila menghadapi cabaran luar
|
1
|
|
F5
|
Mengutamakan
pendidikan sekular dan agama
|
1
|
|
F6
|
Menghidupkan
rasa bangga terhadap keunggulan tamadun negara sendiri
|
1
|
|
|
(mana-mana
yang munasabah)
|
1
|
|
|
Mana-mana 4 x 1m
|
[4 m]
|
Soalan
|
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
8a
|
F1
|
Cadangan oleh Lord Brassey , Pengarah Syarikat Borneo Utara
|
1
|
H1a
|
Mencadangkan agar kerajaan British mengabungkan Sarawak dan Sabah
dengan Negeri-negeri Melayu dan Negeri-negeri Selat
|
1
|
|
F2
|
Cadangan dari Sir Malcom Mc Donald, Gabenor Jeneral Asia Tenggara
|
1
|
|
H2a
|
Mencadangkan supaya Sarawak, Sabah, Singapura, Brunei dan
Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
|
1
|
|
F3
|
Cadangan daripada pemimpin Singapura
|
1
|
|
H3a
|
Lee Yew Hock / David Marshall pada tahun 1955
|
1
|
|
H3b
|
Lee Kuan Yew mendesak British supaya berunding dengan
Tunku Abdul Rahman (TAR) mengabungkan Singapura dengan Persekutuan Tanah
Melayu
|
1
|
|
H3c
|
Idea ini ditolak oleh TAR kerana akan berlaku ketidakseimbangan
penduduk
|
1
|
|
F4
|
Cadangan Dato Onn bin Jaafar
|
1
|
|
H4a
|
Mencadangkan agar persekutuan Tanah Melayu yang merdeka dinamai
Malaysia
|
1
|
|
H4b
|
Alasannya pada suatu masa nanti British akan menggabungkan Sarawak
,Sabah dan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu
|
1
|
|
F5
|
Cadangan oleh Tunku Abdul Rahman
|
1
|
|
H5a
|
Menyetujui dan mencadangkan pembentukan Malaysia di Majlis makan
tengah hari di Hotel Adelphi Singapura
|
1
|
|
H5b
|
Pembentukan Malaysia diharap dapat menjamin satu kedudukan politik
yang kukuh / disegani
|
1
|
|
H5c
|
Kerjasama ekonomi dan sosial dapat diwujudkan
|
1
|
|
H5d
|
Memerlukan kerjasama antara British dengan rakyat tempatan
|
1
|
|
|
Mana-mana 7 x 1m
|
[7 m]
|
Soalan
|
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
8b
|
F1
|
Terdiri daripada tiga orang pegawai British / Lord Cobbold, Sir
Anthony Abell, David Watherstone
|
1
|
F2
|
Wakil tempatan terdiri daripada Dato’ Wong Pow Nee,Tan Sri Ghazali
Shafie
|
1
|
|
F3
|
Meninjau pendapat rakyat Sabah dan Sarawak tentang gagasan Malaysia.
|
1
|
|
F4
|
Membuat penilaian terhadap pendapat rakyat Sabah dan Sarawak.
|
1
|
|
F5
|
Mengemukakan cadangan rakyat Sabah dan Sarawak kepada kerajaan
British
|
1
|
|
F6
|
Menerima memorandem yang dikemukakan oleh pelbagai pertubuhan
|
1
|
|
F7
|
Melaporkan bahawa satu per tiga penduduk Sabah dan Sarawak menyokong
gagasan Malaysia tanpa syarat
|
1
|
|
F8
|
Satu per tiga rakyat Sabah dan Serawak menyokong dengan syarat
kepentingan mereka harus dilindungi
|
1
|
|
F9
|
Satu per tiga rakyat Sabah dan Serawak menginginkan kemerdekaan
sebelum menyertai Malaysia
|
1
|
|
F10
|
Mencadangkan perlembagaan Malaysia berasaskan perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1957
|
1
|
|
F11
|
Sabah dan Sarawak diberikan kuasa menentukan dasar imigresennya
|
1
|
|
F12
|
Bahasa Melayu dijadikan bahasa kebangsaaan
|
1
|
|
F13
|
Jaminan terhadap hak dan kedudukan bumiputra Sabah dan Sarawak
|
1
|
|
F14
|
Pemberian nama Malaysia kepada negara baru yang dibentuk
|
1
|
|
F15
|
Penentuan tarikah penubuhan Malaysia
|
1
|
|
|
Mana-mana 7 x 1m
|
[7 m]
|
Soalan
|
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
8c
|
F1
|
Perpaduan rakyat penting
|
1
|
F2
|
Sikap matang
|
1
|
|
F3
|
Mengelak perang
|
1
|
|
F4
|
Mementingkan diplomasi
|
1
|
|
F5
|
Melalui meja perundingan
|
1
|
|
F6
|
Perang menghancurkan negara
|
1
|
|
F7
|
Berhati-hati dengan anasir luar
|
1
|
|
F8
|
Berjuang untuk negara
|
1
|
|
F9
|
Semangat patriotik
|
1
|
|
|
Mana-mana jawapan yang munasabah
|
1
|
|
|
Mana-mana 6 x 1m
|
[6 m]
|
Soalan
|
Kod
|
Huraian/butiran
|
Markah
|
9a
|
( ii
)Dewan Rakyat
|
|
|
|
F1
|
Dewan terpenting
|
1
|
|
F2
|
Ahli
dipilih oleh rakyat dalam pilihanraya umum
|
1
|
|
F3
|
Mengandungi
219 orang ahli/mewakili semua kawasan pilihanraya seluruh Negara
|
1
|
|
F4
|
Tempoh
jawatan selama 5 tahun
|
1
|
|
F5
|
Tugas
utama menggubal/meluluskan undang
|
1
|
|
F6
|
Boleh
dilantik menjadi ahli Jemaah Menteri
|
1
|
|
F7
F8
|
Memperjuangkan
hak/ masalah/kebajikan rakyat
Dikenali
sebagai Ahli Perlimen/MP
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
1
1
[4m]
|
Soalan
|
Kod
|
Huraian/butiran
|
Markah
|
9b
|
|
Jelaskan
fungsi badan kehakiman di negara kita.
|
|
F1
|
Kuasa mendengar/menentukan
perkara sivil/jenayah
|
1
|
|
F2
|
Menentukan
kesahihan undang-undang yang dibuat oleh badan perundangan/badan pelaksana
|
1
|
|
F3
|
Berkuasa
mentafsir Perlembagaan Persekutuan/ Perlembagaan Negeri
|
1
|
|
F4
|
Berkuasa
mentafsir undang-undang
|
1
|
|
F6
|
Berkuasa
mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan Persekutuan/Kerajaan Negeri
|
1
|
|
|
F7
|
Berkuasa
mengisytiharkan sesuatu tindakan kerajaan tidak sah di sisi undang-undang
|
1
|
F8
|
Menjamin
hak/keadilan rakyat terpelihara
|
1
|
|
F9
|
Keputusan
perjalanan mahkamah boleh dibuat rayuan ke mahkamah yang lebih tinggi
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
1
[6m]
|
Soalan
|
Kod
|
Huraian/Butiran
|
Markah
|
9c
|
|
Bagaimanakah
cara anda menunjukkan ketaatan kepada raja dan Negara?
|
|
F1
|
Menghormati
lambang-lambang negara
|
1
|
|
F2
|
Memberikan
sokongan kepada kerajaan
|
1
|
|
F3
|
Bersatu-
padu antara kaum
|
1
|
|
F4
|
Sanggup
berkorban untuk negara
|
1
|
|
F5
|
Bangga
sebagai rakyat Malaysia
|
1
|
|
F6
|
Sentiasa
cinta akan Negara
|
1
|
|
F7
|
Tidak
menjual maruah/rahsia kerajaan kepada pihak luar
|
1
|
|
F8
|
Bersama membangunkan
Negara
|
1
|
|
F9
|
Mengekalkan
keharmonian Negara
|
1
|
|
F10
|
Mengekalkan
kedaulatan negara
|
1
|
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
1
[6m]
|
Disediakan oleh :
Dayang Naralam
September 2012
No comments:
Post a Comment