SMK ST
THOMAS, KUCHING
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM, 2012 1249/2
TINGKATAN 5
SEJARAH,
Kertas 2
September
2½ jam Dua Jam Tiga Puluh Minit
JANGAN BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA DIBERITAHU
Untuk
Kegunaan Pemeriksa
|
|||
Bahagian
|
Soalan
|
Markah
Penuh
|
Markah diperoleh
|
|
1
|
10
|
|
|
2
|
10
|
|
A
|
3
|
10
|
|
|
4
|
10
|
|
|
5
|
20
|
|
|
6
|
20
|
|
B
|
7
|
20
|
|
|
8
|
20
|
|
|
9
|
20
|
|
JUMLAH
|
|
- Tulis nombor kad pengenalan dan angka giliran anda pada petak yang disediakan.
- Kertas soalan ini mengandungi dua bahagian iaitu
Bahagian A dan
Bahagian B.
- Jawab semua soalan daripada Bahagian A dan tiga soalan daripada Bahagian B.
- Jawapan
bagi Bahagian A hendaklah ditulis pada ruang yang disediakan dalam
kertas soalan.
- Jawapan pada bahagian B hendaklah ditulis pada
kertas jawapan.
- Ceraikan Bahagian B daripada
kertas soalan ini. Ikat kertas jawapan bersama-sama kertas soalan ini dan
serahkan kepada Pengawas Peperiksaan pada akhir
peperiksaan.
- Markah yang diperuntukkan bagi setiap soalan
atau ceraian soalan ditunjukkan dalam
kurungan.
Kertas soalan ini mengandungi 7 halaman bercetak.
1249/2 © 2012 Hak
Cipta SMK St Thomas Swk. [Lihat halaman sebelah
SULIT
Bahagian A
( 40 markah )
Jawab semua soalan
1. Garis
masa menunjukkan peringkat Zaman Pertengahan di Eropah.
Tahun 476-1050M Tahun
1050-1300M Tahun 1300-1450M
(Peringkat awal) (
Peringkat kemuncak) ( Peringkat
akhir)
(a)
Apakah maksud Zaman Gelap ?
i
.............................................................................……………..............…………..
ii
......................................................................................……………………….......
[2 markah]
(b)
Berikan tiga ciri Zaman Gelap di Eropah.
i
.............................................................................……………………....................
ii
.............................................................................………..................……………..
iii
...............................................................................................................................
[3 markah]
(c)
Nyatakan persamaan antara sistem feudalisme di Eropah
dengan masyarakat Melayu tradisional.
i
....................................................................…………………….............................
ii
.............................................................................………..................……………..
iii
...............................................................................................................................
[3 markah]
(d) Nyatakan
nilai kehidupan yang boleh anda pelajari daripada sejarah Zaman Gelap di
Eropah.
i
...........................................................................................………………………..
ii
...........................................................................................………………………..
[2 markah]
2
|
Berikut merupakan kesan-kesan
dasar ekonomi British di Tanah Melayu.
|
||
|
(a)
|
Berikan dua
fungsi Bandar semasa penjajahan British di Tanah Melayu.
i
…………………………………………………………………………………....
ii
……………………………………………………………………………………
[2 markah]
|
|
|
(b)
|
Nyatakan dua nama bandar yang muncul disebabkan kegiatan perlombongan
bijih timah.
i
…………………………………………………………………………………..
ii
…………………………………………………………………………………..
[2 markah]
|
|
|
(c)
|
Berikan dua ciri penting sistem pendidikan vernakular di Tanah Melayu.
i
…………………………………………………………………………………..
ii
…………………………………………………………………………………..
[2 markah]
|
|
|
(d)
|
Apakah tujuan pihak British
membangunkan kemudahan kesihatan di Tanah Melayu?
i
……………………………………………………………………………………
ii
……………………………………………………………………………………
[2 markah]
|
|
|
(e)
|
Pada pendapat anda, apakah kesan
daripada wujudnya masyarakat berbilang kaum di Tanah melayu?
i
……………………………………………………………………………………
ii
……………………………………………………………………………………
[2 markah]
|
Usaha mencapai
perpaduan dilaksanakan melalui penggunaan bahasa Kebangsaan
3 (a) Apakah slogan
bahasa Kebangsaan yang dilancarkan pada tahun 1960?
.............................................................................................................................................
[1 markah]
(a) Berikan dua
langkah yang diambil oleh kerajaan untuk
memartabatkan bahasa Melayu sebagai Bahasa
Kebangsaan
i ............................................................................................................................................
ii
...........................................................................................................................................
[2 markah]
(c) Jelaskan bagaimana sukan menjadi alat
perpaduan di Malaysia.
i ............................................................................................................................................
ii
...........................................................................................................................................
[2 markah]
(d) Nyatakan dua kepentingan Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
i.................................................................................................................................................
ii
...............................................................................................................................................
[2 markah]
(e) “Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”
adalah merujuk kepada hasrat
YAB Perdana Menteri Malaysia untuk melahirkan “Konsep Satu Malaysia”.
Sebagai
generasi muda Malaysia, apakah peranan anda untuk merealisasikan hasrat
tersebut?
i
..............................................................................................................................................
ii
.............................................................................................................................................
iii
.............................................................................................................................................
[3 markah]
4.
Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua
merupakan konflik antarabangsa yang meninggalkan kesan besar terhadap sejarah
dunia.
(a)
Nyatakan faktor pencetus Perang Dunia Pertama
dari aspek;
i.
Politik
…………………………………………………………………………………
[1
markah]
ii.
Ekonomi
…………………………………………………………………………………
[1
markah]
(b)
Apakah peristiwa
yang menjadi faktor segera mencetuskan Perang Dunia Pertama.
………………………………………………………………………………………
[1
markah]
(c)
Namakan
negara yang menganggotai;
i.
Perikatan Kuasa Tengah
…………………………………………………………………………………
[1
markah]
ii.
Pakatan Bertiga
…………………………………………………………………………………
[1
markah]
(d)
Senaraikan tiga kesan Perang Dunia Pertama kepada dunia.
i.
………………………………………………………………………………...
ii.
………………………………………………………………………………...
iii.
………………………………………………………………………………..
[3
markah]
(e)
Berdasarkan pengkajian anda terhadap Perang
Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua, nyatakan iktibar yang boleh dijadikan
panduan untuk mengelakkan berlakunya peperangan.
i.
…………………………………………………………………………………
ii.
…………………………………………………………………………………
[2
markah]
Bahagian B
[60
markah]
Jawab tiga soalan sahaja.
5
|
Tamadun Hwang Ho muncul daripada
kesuburan tanah yang terdapat di sungai Hwang Ho telah meyumbang kepada
peradapan manusia.
|
|
|
(a)
|
Terangkan sistem pemerintahan yang
diamalkan semasa Tamadun Hwang Ho
[8markah]
|
|
(b)
|
Terangkan
sumbangan Tamadun Hwang Ho kepada
peradaban dunia.
[8 markah]
|
|
(c)
|
Pada pendapat anda, apakah peranan
genarasi muda Malaysia dalam usaha memajukan pembangunan negara.
[4
markah]
|
6. Perjanjian
Aqabah yang termeterai antara suku Aus
dan Khazraj dengan Nabi Muhammad s.a.w
di Aqabah pada tahun 621 M telah mendorong penghijrahan orang Islam dari Mekah
ke Madinah.
(a)
Nyatakan isi kandungan perjanjian Aqabah? [6 markah]
(b) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah
kepentingan Perjanjian Aqabah
kepada perkembangan Islam ?
[8 markah]
(c) Jelaskan
iktibar yang boleh diambil daripada Perjanjian Aqabah demi memperkukuh
perpaduan dan keamanan negara kita
Malaysia.
[6 markah]
7
|
(a)
|
Bagaimanakah
sistem pendidikan boleh dianggap faktor penting kebangkitan semangat
nasionalisme di Asia Tenggara?
[10
markah]
|
|
|
(b)
|
Terangkan peranan golongan
intelektual dalam menaikkan semangat nasionalisme di Asia Tenggara?
[6
markah]
|
|
|
(c)
|
Bagaimanakah
anda boleh berperanan untuk mengukuhkan semangat nasionalisme di
sekolah.
[4 markah]
|
8 Pada
16 September 1963 negara Malaysia ditubuhkan secara rasmi yang merangkumi
Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sarawak dan Sabah.
(a)
Terangkan cadangan-cadangan ke arah pembentukan Malaysia pada tahun 1963.
[7
markah]
(b) Jelaskan tanggungjawab
anggota Suruhanjaya Cobbold berhubung dengan pembentukan negara Malaysia.
[7 markah]
(c) Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, mengapakah negara Malaysia berjaya dibentuk walaupun pada mulanya mendapat
tentangan yang kuat dari dalam dan luar negara ?
[6
markah]
9 (a) Nyatakan
ciri-ciri dewan berikut:
(i)
Dewan Negara . [4
markah]
(ii)
Dewan Rakyat. [4
markah]
(b)
Jelaskan fungsi badan
kehakiman di negara kita. [6 markah]
(c) Bagaimanakah cara anda menunjukkan
ketaatan kepada raja dan Negara?
[6
markah]
No comments:
Post a Comment