Saturday, September 15, 2012

Skema Jawapan Struktur Percubaan SPM Sejarah 2012



Semua pelajar bolehlah menyemak jawapan anda.

Kertas 2 (Bahagian A)

1(a)
Apakah maksud Zaman Gelap ?
F1
F2
F3
F4
F5
F6
Merupakan peringkat awal Zaman Pertengahan di Eropah
Wujud selepas keruntuhan empayar Rom Barat
Kemerosotan dalam bidang ilmu pengetahuan , perdagangan dan perbandaran
Tiada pentadbiran pusat yang berkesan
Kehidupan masyarakat dikongkong oleh gereja
Masyarakat tidak menghargai ilmu pengetahuan
Mana-mana 2 x 1 m
 (b)
Berikan tiga ciri Zaman Gelap di Eropah.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
Kelembapan perkembangan ilmu pengetahuan
Perdagangan tidak berkembang
Kegiatan ekonomi terhad
Golongan petani bergantung hidup kepada golongan tuan tanah(baron)
Golongan gereja merupakan golongan yang sangat berpengaruh
Keadaan politik tidak stabil
Tiada kerajaan pusat yang berkesan
Mana-mana 3 x 1 m
 (c)
Nyatakan persamaan antara system feudalisme di Eropah dengan masyarakat Melayu tradisional.?
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
Wujudnya golongan pemerintah(raja,pembesar) dan golongan diperintah (rakyat , hamba)
Golongan raja adalah penaung utama negara
Golongan raja memiliki tanah secara mutlak.
Raja memiliki pembesar-pembesar
Golongan pembesar dinaungi oleh pihak istana
Golongan pembesar memberikan khidmat kepada pihak raja
Golongan rakyat akan memberi khidmat kepada golongan tuan tanah
Tuan tanah terdiri daripada golongan pembesar/ golongan raja
Golongan tuan tanah/raja akan memberi perlindungan kepada rakyat
Rakyat perlu mebayar cukai kepada raja sebagai sumber pendapatan.
Mana-mana 3 x 1 m
 (d)

F1
F2
F3
F4

Nyatakan nilai kehidupan yang boleh anda pelajari dari sejarah Zaman Gelap di Eropah?
Ilmu pengetahuan sangat penting dalam kehidupan
Tanpa ilmu, kehidupan masyarakat akan mundur
Mentaati pemerintah
Hubungan baik antara rakyat dan pemerintah akan mengukuhkan negara
[.Mana-mana jawapan yang munasabah]
Mana-mana 2 x 1 m






Soalan
Butiran
Markah
2 (a)
F1        Pusat pentadbiran
F2        Pusat pengumpulan hasil lombong
F3        Pusat perniagaan
F4         Pusat tumpuan penduduk
F5         Pust pengumpulan dan pengeksportan hasil pertanian
Maks
1
1
1
1
1
     2 M

2 (b)

F1        Kuala Lumpur
F2        Taiping
F3        Seremban
            Maks

1
1
1
    1M

2 (c)

F1        Menggunakan bahasa ibunda kaum masing-masing
F2        Tahap pendidikan yang tidak seragam
F3        Kurikulum pendidikan berteraskan negara asal
F4        Guru dan buku teks dari negara asal
F5        Lokasi sekolah yang berbeza  
                                                                                                      Maks

1
1
1
1
1
    2M

2 (d)

F1        Mengawal wabak penyakit berjangkit
F2        Mengkaji punca penyakit
F3        Mencadangkan langkah-langkah pencegahan
F4        Memberi khidmat kesihatan kepada pekerja lombong
Maks

1
1
1
1
    2 M

2 (e)

F1        Perbezaan jenis pekerjaan
F2        Petempatan yang berbeza
F3        Sistem pendidikan yang berbeza
F4        Pembangunan ekonomi yang tidak seimbang
F5        Bahasa pertuturan yang berlainan
F6        Perpaduan kaum sukar dicapai
(Mana-mana yang munasabah)
                                                                                                      Maks

1
1
1
1
1
1

    2 M










3 (a)     




(b)


F1




F1
F2
Apakah slogan bahasa Kebangsaan yang dilancarkan pada tahun 1960?
Bahasa Jiwa Bangsa                                                                                         


Berikan dua langkah yang diambil oleh  kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu  sebagai Bahasa Kebangsaan.
Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
    
1
[1 m]


1
1

F3
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) ditubuhkan pada tahun 1956
      1

F4
Pelancaran “Minggu Bahasa”untuk menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
1

F5
Pelancaran “Bulan Bahasa” untuk menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
1

F6
Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa” dilancarkan pada tahun 1960
1

F7
Menubuhkan sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
1

F8
Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan pada tahun 1967 untuk mengukuhkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
1

F9
Pada tahun 1970, bahasa pengantar di sekolah rendah   Inggeris ditukar
kepada bahasa kebangsaan secara berperingkat-peringkat
1

F10     
Penubuhan      Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1977 yang menggunakan bahasa 
                        Melayu sebagai pengantar
1

F11
Mulai tahun 1982, bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa Inggeris
1




(c)












(d)
F12



F1 F2 F3 F4 F5

F6






F1 F2 F3
Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah pada tahun 1990


Jelaskan bagaimana sukan menjadi alat perpaduan di Malaysia. 
Penyertaan dalam bidang sukan tanpa mengira ideologi
Dapat menyemarakkan semangat patriotik di kalangan rakyat
Aktiviti sukan terbuka kepada semua yang berminat tanpa mengira kaum
Sukan dijadikan aktiviti kokurikulum di peringkat sekolah
Majlis Sukan Sekolah-Sekolah (MSSS) ditubuhkan pada peringkat daerah, negeri dan kebangsaan untuk menggalakkan aktiviti sukan.
SUKMA  Malaysia dua tahun sekali mengeratkan perpaduan antara negeri.





Berikan dua kepentingan Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
Memperkukuhkan perpaduan melalui kebudayaan
Memupuk dan memelihara keperibadian kebangsaan
Memperkaya dan mempertingkatkan kualiti kehidupan dari aspek
kemanusiaan dan kerohanian seimbang dengan pembangunan sosioekonomi.

1
[2 m]

 1
1
1
1
1
1

1
 [2 m]





1
1
1

[2 m]







(e)


F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9 F10 F11
F12

Jelaskan peranan generasi muda Malaysia dalam merealisasikan 
hasrat tersebut.
Mempunyai sahsiah yang baik
Mewujudkan perpaduan
Menjalinkan kerjasama/saling membantu
Menghargai jasa kerajaan
Menghindarkan diri daripada gejala negatif
Saling menghormati
Menggemblengkan tenaga untuk pembangunan ekonomi
Menghargai jasa pemimpin negara
Melahirkan persaingan yang sihat
Menanam sikap luhur / tulus / suci / ikhlas / bersih jiwa
Memiliki integriti yang tinggi
Bertanggungjawab/akauntabiliti
(Mana-mana jawapan munasabah)
Mana-mana 3x1m



1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

[3 m]









Soalan

Butiran
Markah
4
(a)










(b)





 (c)

















(d)















(e)
Nyatakan faktor pencetus Perang Dunia Pertama dari aspek;
i.         Politik
           
F1       Kemunculan nasionalisme
F2       Wujud sistem pakatan negara-negara Eropah
    
[ Mana-mana 1 x 1 m ]
ii    Ekonomi

F1      Persaingan kuasa-kuasa besar merebut peluang ekonomi
[ Mana-mana 1 x 1 m ]

Apakah peristiwa yang menjadi faktor segera mencetuskan Perang Dunia Pertama.

F1      Pembunuhan Archduke Franz Ferdinand (pewaris takhta Austria-Hungary)
[ Mana-mana 1 x 1 m ]


Namakan negara yang menganggotai;
i.     Perikatan Kuasa Tengah
F1   Jerman
F2   Austria-Hungary
F3   Itali
F4   Turki
F5   Bulgaria
[mana-mana 1x1 m]

    ii.     Pakatan Bertiga                              

F1    Britain
F2    Perancis
F3    Rusia
F4    Itali
F5    Jepun
[mana-mana 1x1 m]

Senaraikan tiga kesan Perang Dunia Pertama kepada dunia.

F1   Menamatkan pemerintahan beraja di Eropah
F2   Termeterainya Perjanjian Versailles
F3   Mengubah peta Eropah/membentuk beberapa buah negara baru
F4   Pembentukan Liga Bangsa 1919
F5   Negara berperang mengalami inflasi dan pengangguran
F6   Negara berperang menanggung hutang yang tinggi
F7   Perbelanjaan perang yang besar
F8   Pakatan Bertiga membelanjakan US$125 bilion
F9   Perikatan Kuasa Tengah membelanjakan US$60 bilion
F10 Pasaran dunia diambil alih oleh Amerika Syarikat dan Jepun
F11 Britain kehilangan sati per tiga daripada perdagangan luarnya
F12 Kehilangan nyawa yang ramai

[mana-mana 3x1 m]
Berdasarkan pengkajian anda terhadap Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua, nyatakan iktibar yang boleh dijadikan panduan untuk mengelakkan berlakunya peperangan.
F1   Mematuhi prinsip Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
F2   Mengelakkan pembentukan pakatan ketenteraan
F3   Menghormati hak asasi manusia
F4   Mengelakkan perlumbaan senjata
F5   Menjalin hubungan baik dengan semua negara

Mana-mana jawapan yang munasabah
[mana-mana 2x1 m]



1
1

 [1m]


1
[1m]



1
[1m]




1
1
1
1
1
[1m]



1
1
1
1
1
[1m]



1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

[3m]



1
1
1
1
1


[2m]

No comments: