Semua pelajar bolehlah menyemak jawapan anda.
Kertas 2 (Bahagian A)
1(a)
|
Apakah maksud Zaman Gelap
?
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Merupakan peringkat awal
Zaman Pertengahan di Eropah
Wujud selepas keruntuhan
empayar Rom Barat
Kemerosotan dalam bidang ilmu
pengetahuan , perdagangan dan perbandaran
Tiada pentadbiran pusat yang
berkesan
Kehidupan masyarakat
dikongkong oleh gereja
Masyarakat tidak menghargai
ilmu pengetahuan
Mana-mana 2 x 1 m
|
(b)
|
Berikan tiga ciri Zaman
Gelap di Eropah.
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Kelembapan perkembangan ilmu
pengetahuan
Perdagangan tidak berkembang
Kegiatan ekonomi terhad
Golongan petani bergantung
hidup kepada golongan tuan tanah(baron)
Golongan gereja merupakan
golongan yang sangat berpengaruh
Keadaan politik tidak stabil
Tiada kerajaan pusat yang
berkesan
Mana-mana 3 x 1 m
|
(c)
|
Nyatakan persamaan antara
system feudalisme di Eropah dengan masyarakat Melayu tradisional.?
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Wujudnya golongan
pemerintah(raja,pembesar) dan golongan diperintah (rakyat , hamba)
Golongan raja adalah penaung
utama negara
Golongan raja memiliki tanah
secara mutlak.
Raja memiliki
pembesar-pembesar
Golongan pembesar dinaungi
oleh pihak istana
Golongan pembesar memberikan
khidmat kepada pihak raja
Golongan rakyat akan memberi
khidmat kepada golongan tuan tanah
Tuan tanah terdiri daripada
golongan pembesar/ golongan raja
Golongan tuan tanah/raja akan
memberi perlindungan kepada rakyat
Rakyat perlu mebayar cukai
kepada raja sebagai sumber pendapatan.
Mana-mana 3 x 1 m
|
(d)
F1
F2
F3
F4
|
Nyatakan nilai kehidupan
yang boleh anda pelajari dari sejarah Zaman Gelap di Eropah?
Ilmu pengetahuan sangat
penting dalam kehidupan
Tanpa ilmu, kehidupan
masyarakat akan mundur
Mentaati pemerintah
Hubungan baik antara rakyat
dan pemerintah akan mengukuhkan negara
[.Mana-mana jawapan yang
munasabah]
Mana-mana 2 x 1 m
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
2 (a)
|
F1 Pusat pentadbiran
F2 Pusat pengumpulan hasil
lombong
F3 Pusat perniagaan
F4 Pusat tumpuan penduduk
F5 Pust pengumpulan dan pengeksportan
hasil pertanian
Maks
|
1
1
1
1
1
2 M
|
2 (b)
|
F1 Kuala Lumpur
F2 Taiping
F3 Seremban
Maks
|
1
1
1
1M
|
2 (c)
|
F1 Menggunakan bahasa ibunda
kaum masing-masing
F2 Tahap pendidikan yang
tidak seragam
F3 Kurikulum pendidikan
berteraskan negara asal
F4 Guru dan buku teks dari
negara asal
F5 Lokasi sekolah yang
berbeza
Maks
|
1
1
1
1
1
2M
|
2 (d)
|
F1 Mengawal wabak penyakit
berjangkit
F2 Mengkaji punca penyakit
F3 Mencadangkan
langkah-langkah pencegahan
F4 Memberi khidmat kesihatan
kepada pekerja lombong
Maks
|
1
1
1
1
2 M
|
2 (e)
|
F1 Perbezaan jenis pekerjaan
F2 Petempatan yang berbeza
F3 Sistem pendidikan yang
berbeza
F4 Pembangunan ekonomi yang
tidak seimbang
F5 Bahasa pertuturan yang
berlainan
F6 Perpaduan kaum sukar
dicapai
(Mana-mana yang munasabah)
Maks
|
1
1
1
1
1
1
2 M
|
3 (a)
(b)
|
F1
F1
F2
|
Apakah slogan bahasa Kebangsaan yang dilancarkan pada
tahun 1960?
Bahasa Jiwa
Bangsa
Berikan dua langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memartabatkan bahasa
Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.
Kedudukan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan termaktub dalam Perkara 152
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
|
1
[1 m]
1
1
|
|
F3
|
Dewan Bahasa
dan Pustaka (DBP) ditubuhkan pada tahun 1956
|
1
|
|
F4
|
Pelancaran
“Minggu Bahasa”untuk menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
|
1
|
|
F5
|
Pelancaran
“Bulan Bahasa” untuk menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
|
1
|
|
F6
|
Slogan
“Bahasa Jiwa Bangsa” dilancarkan pada tahun 1960
|
1
|
|
F7
|
Menubuhkan
sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
|
1
|
|
F8
|
Akta Bahasa Kebangsaan
diluluskan pada tahun 1967 untuk mengukuhkan bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan
|
1
|
|
F9
|
Pada tahun
1970, bahasa pengantar di sekolah rendah
Inggeris ditukar
kepada bahasa
kebangsaan secara berperingkat-peringkat
|
1
|
|
F10
|
Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia pada
tahun 1977 yang menggunakan bahasa
Melayu sebagai
pengantar
|
1
|
|
F11
|
Mulai tahun
1982, bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan
bahasa Inggeris
|
1
|
(c)
(d)
|
F12
F1 F2 F3
F4 F5
F6
F1 F2 F3
|
Bahasa Melayu
mula digunakan di mahkamah pada tahun 1990
Jelaskan bagaimana sukan menjadi alat perpaduan di
Malaysia.
Penyertaan
dalam bidang sukan tanpa mengira ideologi
Dapat menyemarakkan
semangat patriotik di kalangan rakyat
Aktiviti
sukan terbuka kepada semua yang berminat tanpa mengira kaum
Sukan
dijadikan aktiviti kokurikulum di peringkat sekolah
Majlis Sukan
Sekolah-Sekolah (MSSS) ditubuhkan pada peringkat daerah, negeri dan
kebangsaan untuk menggalakkan aktiviti sukan.
SUKMA Malaysia dua tahun sekali mengeratkan
perpaduan antara negeri.
Berikan dua kepentingan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan.
Memperkukuhkan perpaduan melalui kebudayaan
Memupuk dan memelihara keperibadian kebangsaan
Memperkaya dan mempertingkatkan kualiti kehidupan dari aspek
kemanusiaan dan kerohanian seimbang dengan pembangunan sosioekonomi.
|
1
[2 m]
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
1
1
1
[2 m]
|
(e)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9 F10 F11
F12
|
Jelaskan peranan generasi muda Malaysia dalam
merealisasikan
hasrat tersebut.
Mempunyai
sahsiah yang baik
Mewujudkan
perpaduan
Menjalinkan
kerjasama/saling membantu
Menghargai
jasa kerajaan
Menghindarkan
diri daripada gejala negatif
Saling
menghormati
Menggemblengkan
tenaga untuk pembangunan ekonomi
Menghargai
jasa pemimpin negara
Melahirkan
persaingan yang sihat
Menanam sikap
luhur / tulus / suci / ikhlas / bersih jiwa
Memiliki
integriti yang tinggi
Bertanggungjawab/akauntabiliti
(Mana-mana jawapan munasabah)
Mana-mana
3x1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3 m]
|
|
|
|
|
|
|
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
4
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
|
Nyatakan faktor pencetus Perang Dunia Pertama dari aspek;
i.
Politik
F1 Kemunculan nasionalisme
F2 Wujud sistem pakatan negara-negara Eropah
[ Mana-mana 1
x 1 m ]
ii Ekonomi
F1
Persaingan kuasa-kuasa besar merebut peluang ekonomi
[ Mana-mana 1
x 1 m ]
Apakah peristiwa
yang menjadi faktor segera mencetuskan Perang Dunia Pertama.
F1
Pembunuhan Archduke Franz Ferdinand (pewaris takhta Austria-Hungary)
[ Mana-mana 1
x 1 m ]
Namakan negara yang menganggotai;
i.
Perikatan Kuasa Tengah
F1 Jerman
F2 Austria-Hungary
F3 Itali
F4 Turki
F5 Bulgaria
[mana-mana
1x1 m]
ii. Pakatan Bertiga
F1 Britain
F2 Perancis
F3 Rusia
F4 Itali
F5 Jepun
[mana-mana
1x1 m]
Senaraikan tiga kesan
Perang Dunia Pertama kepada dunia.
F1 Menamatkan pemerintahan beraja di Eropah
F2 Termeterainya Perjanjian Versailles
F3 Mengubah peta Eropah/membentuk beberapa
buah negara baru
F4 Pembentukan Liga Bangsa 1919
F5 Negara berperang mengalami inflasi dan
pengangguran
F6 Negara berperang menanggung hutang yang
tinggi
F7 Perbelanjaan perang yang besar
F8 Pakatan Bertiga membelanjakan US$125
bilion
F9 Perikatan Kuasa Tengah membelanjakan US$60
bilion
F10 Pasaran
dunia diambil alih oleh Amerika Syarikat dan Jepun
F11 Britain
kehilangan sati per tiga daripada perdagangan luarnya
F12
Kehilangan nyawa yang ramai
[mana-mana
3x1 m]
Berdasarkan
pengkajian anda terhadap Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua,
nyatakan iktibar yang boleh dijadikan panduan untuk mengelakkan berlakunya
peperangan.
F1 Mematuhi prinsip Pertubuhan Bangsa-bangsa
Bersatu
F2 Mengelakkan pembentukan pakatan
ketenteraan
F3 Menghormati hak asasi manusia
F4 Mengelakkan perlumbaan senjata
F5 Menjalin hubungan baik dengan semua negara
Mana-mana
jawapan yang munasabah
[mana-mana
2x1 m]
|
1
1
[1m]
1
[1m]
1
[1m]
1
1
1
1
1
[1m]
1
1
1
1
1
[1m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3m]
1
1
1
1
1
[2m]
|
No comments:
Post a Comment