Wednesday, November 16, 2011

JAWAPAN KERTAS 1 SEJARAH (1249/1) 2011, SPM

Jawapan Kertas 1 Sejarah 2011
Berdasarkan semakan melalui buku teks sejarah Tingkatan 4 dan 5.
Jika ada sebarang kesilapan....jgn lupa bagi komen anda......


1
A
11
D
21
C
31
B
2
A
12
D
22
B
32
A
3
B
13
D
23
C
33
A
4
C
14
A
24
D
34
C
5
C
15
B
25
D
35
D
6
C
16
A
26
C
36
A
7
D
17
B
27
B
37
D
8
B
18
A
28
B
38
B
9
D
19
C
29
C
39
D
10
A
20
A
30
B
40
B

Monday, November 14, 2011

Soalan dan Jawapan. (GERAKAN INTERAKSI SET 6)

Ini merupakan soalan Percubaan Negeri P.Pinang 2011...ditaip semula dan nampaknya soalan negeri ini  ada kelainan dibandingkan dengan soalan negeri-negeri lain ......AMAT   berguna untuk SPM anda........sila baca, faham dan kuasai dengan baik.....

Tajuk : Tamadun China dan Tamadun India (Bab 2 : tingkatan 4)

1a. Apakah tujuan pendidikan dalam tamadun India?

  • menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati.
  • meningkatkan ilmu sains
  • menambah ilmu
  • mengatasi buta huruf
  • mendapat jawatan dalam pemerintahan
1b. Bagaimanakah seseorang itu boleh mencapai taraf sebagai Brahmin yang berpendidikan?
  • menghafal pelbagai buku agama
  • khususnya Veda
  • yang mengandungi peraturan ritual/mantera/lagu-lagu agama
  • mempelajari karya sainstifik/falsafah
1c. Nyatakan ciri-ciri pendidikan dalam tamadun China mengikut peringkat berikut:
     (i) Peringkat rendah.
  • tertumpu pada kegiatan mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan sembilan buah buku suci tanpa memahami makna
     (ii) Peringkat Menengah
  • tumpuan terhadap karangan dan sastera
     (iii) Peringkat Tinggi
  • tumpuan menterjemah buku suci
1d. Bagaimanakah peperiksaan awam China dijalankan?
  • dikendalikan dengan ketat
  • meniru dikenakan hukuman mati
  • pemeriksa akan dikurung sebelum hari peperiksaan untuk elak penipuan
  • calon ditempatkan dalam bilik
  • makanan disediakan
  • calon dikurung selama 3 hari untuk menulis jawapan
1e. Pada pendapat anda, apakah matlamat sistem pendidikan di negara kita pada hari ini?
  • menekankan masyarakat penyayang
  • menekankan teknologi tinggi
  • menekankan kemahiran
  • menekankan hidup bersatu padu
  • (mana-mana yang difikirkan munasabah dan berkaitan)

Tajuk Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia (Bab 6, Tingkatan 4)
2a. Namakan tamadun lain di dunia yang bertembung dengan tamadun Islam.
  • Tamadun Yunani
  • Tamadun Rom
  • Tamadun Parsi
  • Tamadun Eropah
  • Tamadun India
  • Tamadun China
  • Tamadun Mesopotamia
  • Tamadun Mesir Purba
2b. Tuliskan dua cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.
  • Perdagangan/perniagaan
  • hubungan diplomatik
  • penaklukan/ketenteraan
  • kebudayaan
  • intelektual
2c. Jelaskan dua kesan pertembungan dari satu sudut keagamaan yang dapat memberi sumbangan kepada peradaban manusia.
  • Islam mengubah sistem kehidupan penganutnya dan juga mereka di bawah taklukannya
  • Islam membawa satu nilai akidah/syariah
  • Kepercayaan kepada Allah s.w.t
  • Islam menyediakan sistem perundangan berdasarkan al-Quran dan hadis
  • Islam mudah diterima kerana bersifat sarwajagat
  • Ajaran Islam tidak terbatas kepada bangsa atau kawasan geografi
  • Islam juga tidak menghapuskan cara hidup, adat dan budaya masyarakat setempat.
2d. Namakan dua orang cendekiawan Islam yang terkenal dalam bidang ilmu mantik dan falsafah.
  • Ibnu Sina
  • Al-Kindi
  • Al-Razi
  • Ibn al-Arabi
  • Ibn Rushd
  • Imam Ghazali
2e. Sebagai seorang pelajar, apakah peranan anda untuk memastikan kegemilangan sesebuah tamadun itu sentiasa terpelihara?
  • meningkatkan penguasaan ilmu pengetahuan
  • berfikiran terbuka
  • sanggup menerima perubahan yang membawa kebaikan
  • menghormati budaya dan adat resam kaum lain
  • berkemahiran tinggi
  • berdisiplin
  • berkeyakinan
  • bekerjasama
  • berinovasi
  • inovatif
  • kreatif
  • memupuk perpaduan
  • (mana-mana yang munasabah)

Nasionalisme di Asia Tenggara (Bab 1, Tingkatan 5)

3a. Apakah maksud nasionalisme?
  • perasaan cinta akan bangsa dan negara
  • gerakan membebaskan tanah air
  • tidak terhad kepada pembebasan kuasa politik
  • pembebasan daripada cengkeman ekonomi/kebudayaan asing
3b. Berikan satu faktor yang menyebabkan tercetusnya gerakan nasionalisme di Thailand.
      Tahap 1
  • Kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik  oleh kerabat diraja
  • penentangan terhadap raja berkuasa mutlak
  • perkembangan sistem pendidikan barat
  • pendedahan terhadap fahaman liberal
  • sistem demokrasi
  • sistem raja berperlembagaan
  • kelemahan  sistem pentadbiran
  • sikap boros raja Vajiravudh
      Tahap 2
  • rakyat tidak puas hati terhadap cengkaman ekonomi kapitalis barat
  • rakyat tidak puas hati terhadap cengkaman ekonomi orang cina
3c. Senaraikan cara Phibul Songram memajukan sosio ekonomi pribumi di Thailand
  • meluluskan undang-undang
  • menyekat kebebasan / penguasaan ekonomi orang cina
  • sekolah cina dibubarkan
  • akhbar cina dibubarkan
  • penduduk pribumi  digalakkan melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi
  • jawatan tertinggi dalam kerajaan diberikan kepada penganut Budha
3d. Bagaimanakah pengenalan birokrasi barat mampu mempertahankan kedaulatan Thailand?
  • pemerintah/pentadbir yang moden dan cekap
  • kuasa barat tiada alasan campurtangan
  • menggunakan kepakaran pelbagai negara barat/80 penasihat barat
  • persaingan kuasa barat menyelamatkan Siam
  • Wujud pentadbir berpendidikan Barat
3e. Pada pendapat anda mengapakah semangat nasionalisme perlu dipupuk sejak dari bangku sekolah lagi?
  • dapat mengekalkan kedaulatan negara
  • memperkukuh taat setia kepada negara
  • memupuk taat setia kepada pemerintah
  • memupuk perasaan bangga pada negara
  • muncul semangat ingin meningkatkan imej negara
  • negara akan aman damai
  • rakyat hidup bersatu padu
  • rakyat mematuhi undang-undang negara
  • dapat memupuk semangat jati diri
  • mewujudkan kestabilan negara
  • wujud rasa sayang akan negara
  • rela mempertahankan maruah negara.
Soalan 4 (berkaitan dengan Dasar Pembangunan Sosial - Bab 8 , tg 5 iaitu memartabatkan BM, Sukan dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan) tidak dimasukkan di sini kerana sudah ada dalam soalan ujian di dlm blog ini.

Bahagian B
Soalan 5 : Bab  5 tingkatan 4: Penyebaran Islam, ms 129-131.
5a. Jelaskan prinsip peperangan yang dibenarkan dalam Islam. (10 markah)
  • Allah s.w.t telah memberi keizinan untuk berperang
  • Setelah wahyu diturunkan oleh Allah
  • berperang setelah diserang oleh musuh
  • mencari kemanan
  • supaya tempat ibadat terjaga
  • menjaga maruah negara
  • tidak memusnahkan harta benda
  • menentang kezaliman
  • mempertahankan diri
  • Islam menganjurkan perdamaian
  • di medan perang, tentera Islam dilarang membunuh
  • orang yang lemah
  • orang tua
  • kanak-kanak
  • wanita
  • orang yang sakit
  • orang yang menyerah diri
  • orang yang tidak berdoasa
  • dilarang memusnahkan tumbuh-tumbuhan
  • tidak dibenarkan membunuh binatang ternakan
  • dilarang meroboh tempat ibadat
  • akhlak tentera Islam mestilah mulia
  • saling bertolak ansur
  • menunjukkan teladan yang baik
5b. Terangkan konsep toleransi dalam perang Badar.
  • tawanan Arab Quraisy dalam perang Badar diampunkan
  • tawanan wanita dibebaskan
  • tawanan kanak-kanak dibebaskan
  • tawanan lelaki diberikan syarat untuk membebaskan diri
  • tawanan lelaki yang berjaya mengajar 10 orang kanak-kanak Islam
  • membaca dan menulis sehingga pandai akan dibebaskan
5c. Pada pandangan anda mengapakah kita perlu berusaha mengelakkan peperangan?
  • untuk mengekalkan kemanan
  • mewujudkan kestabilan politik
  • mengelak kemusnahan harta benda
  • mengelak inflasi
  • mengelak korban nyawa manusia
  • mengelak orang awam menjadi mangsa
  • mengelak pengangguran
  • menjamin kelestarian tamadun manusia.
  • (mana-mana jawapan munasabah)
Soalan 6 (berkaitan dengan Bab 10 : kemasukan imigran) ada dimasukkan dalam Gerakan Interaksi Sejarah Set 5)

Soalan 7 (berkaitan dengan Bab 2 tg 5 :Gerakan Islah, Kaum Muda)

7a. Apakah yang anda faham dengan Gerakan Islah?
  • gerakan yang mendorong masyarakat melayu supaya memperbetulkan pandangan mereka terhadap Islam
  • dipelopori oleh intelektual Melayu dari Timur Tengah/Al-Azhar/Kaherah
  • Gerakan dipimpin oleh Sheikh Tahir Jalaluddin, Syed Syeikh al-Hadi dan Dr Burhanudin al-Helmy
  • Golongan ini dikenali sebagai kaum muda
  • akhbar dan majalah diterbitkan sebagai saluran gerakan Islah
  • contoh, al-Imam, Neraca, Idaran Zaman dan Pengasuh
7b. Huraikan matlamat perjuangan kaum muda dalam Gerakan Islah di Tanah Melayu
  • menyampaikan idea/menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
  • menggesa orang Melayu memajukan ekonomi
  • pendidikan
  • politik
  • sosialorang Islam
  • mengkritik raja yang tidak  berperanan penting memajukan orang melayu
  • menghadapi penentangan kaum tua
  • kaum tua merupakan golongan alim ulama
  • menekankan soal fardhu ain / akhirat sahaja
  • bergerak baik di negeri-negeri Selat sahaja
  • negeri-negeri Melayu menghalang pengaruh kaum  muda melalui undang-undang
  • menghalang sebarang kegiatan dakwah Islam dilakukan tanpa kebenaran sultan
  • menghalang risalah/ buku kaum muda dibawa masuk ke negeri-negeri Melayu.
  • mendirikan madrasah
  • menjalankan sistem pendidikan Islam yang meliputi pendidikan dunia dan akhirat
  • Fardhu ain, ilmu hisab/bahasa inggeris diajar kepada kanak-kanak
  • memberi peluang kepada pelajar perempuan mendapatkan pendidikan
  • menyemat sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran 
7c.  Pada pandangan anda, mengapakah akhbar, majalah dan novel memainkan peranan penting dalam menggerakkan nasionalisme di Tanah Melayu?
  • menyebarkan isu berkaitan sosial, ekonomi / politik
  • pembaca mendapat idea baru
  • pendedahan yang banyak tentang gerakan nasionalisme di dalam / luar negara
  • dapat menilai kesan penjajahan terhadap kemajuan ekonomi/pendidikan/politik
  • menjadi media utama bacaan rakya
  • mudah diperoleh
  • menyampaikan mesej yang jelas tentang semangat kebangsaan
  • (mana-mana jawapan yang munasabah)
Soalan 8 merupakan faktor-faktor pembentukan Malaysia. Pelajar boleh melihat soalan ini lebih kurang sama dengan Peperiksaan Penggal 1 2011.(ada dalam blog ini)

Soalan 9 (merupakan bab 9 iaitu tajuk Perang Dunia 1 - ada dimuatkan dalam Soalan Zon B 2011 , ada dlm blog ini juga)

HARAPAN KEPADA SEMUA CALON SEJARAH SPM : SEMOGA KEJAYAAN BERSAMA ANDA.......
UNTUK MAKLUMAN PELAJAR ST THOMAS, SOALAN-SOALAN DARI NEGERI-NEGERI LAIN SEBENARNYA ADA ANTARANYA YANG SUDAH DIMASUKKAN DALAM SET 4 DAN SET 5. MISALNYA SOALAN 1 P.PINANG ADA DLM SET 5. OLEH ITU KUASAI SEMUA SET YANG CIKGU BERIKAN. OK...SALAM MAJU JAYA.

Sunday, November 6, 2011

Ciri Jawapan Sejarah Yang baik dan Kelemahan Calon Sejarah SPM

PERHATIAN DAN MAKLUMAN KEPADA SEMUA PELAJAR SEJARAH…..
PERINGKAT SPM.

Sebab-sebab calon tak dapat markah Cemerlang Kertas 2(Struktur dan Esei)

Ø  Kurang fakta/ tak ingat fakta / tak bersedia / samar-samar tentang tajuk-tajuk sejarah di tingkatan 4 & 5 –perlu persediaan awal dan berterusan
Ø  Tak jawab semua soalan/ ceraian – pastikan cuba menjawab semua soalan / jangan keluar awal dalam pep. SPM.
Ø  Tak habis jawab / tak lengkap/ salin soalan sahaja / jumlah fakta kurang daripada peruntukan markah- pelajar perlu kira fakta / huraian / contoh / jawapan mesti melebihi jumlah markah yang diperuntukkan.
Ø  Jawapan campur aduk dan tak ikut kehendak pecahan soalan / pengulangan fakta - rangka jawapan sangat perlu
Ø Intro & penutup yang panjang (tiada markah) / bahagian B Kertas 2 (intro  & penutup tak perlu)
Ø Tak faham konsep / istilah sejarah spt tamadun, Zaman Gelap, renaissance, imperialisme,nasionalisme,  dll.- kuasai / fahamilah istilah berkaitan .
Ø     Penguasaan bahasa lemah &  tulisan  buruk.- baiki tulisan
Ø  Calon kurang mahir tentang teknik menjawab dengan betul.- kuasai teknik menjawab –tanya guru sejarah.
Ø Calon lemah dalam KBKK – Perlu cukup latihan dan rajin untuk berfikir. Pelajar sebenarnya hanya perlu berfikir sedikit, Cuma memberi pandangan.
Ø    Pengurusan masa amat lemah-urus masa menjawab (buat pembahagian masa)
Ø  Calon kurang membaca / tak baca. – Tanamkan sikap rajin membaca dan jadikan ia amalan setiap hari, pasti menguntungkan pelajar – UBAH SIKAP SEKARANG.

MASALAH CALON
1.  Kurang membaca / menguasai fakta sejarah dalam buku Teks Tg. 4 & 5 –Perlu banyak membaca.
2.  Tak ingat fakta – Perbanyakkan latihan
3.  Kurang latihan menjawab soalan esei.
4.  Tak ada masa ulangkaji –jadual
5.  SPM Sejarah sukatan semakan 2002 dan 2003.( sukar membuat ramalan dan elak daripada meramal soalan)


CIRI-CIRI JAWAPAN YANG BAIK (KERTAS 2 SEJARAH-B)
Ø  Bilangan isi / fakta cukup (Fakta/ isi ikut markah yang dicatatkan dihujung soalan, 1 Fakta / Huraian / Contoh = 1 markah)
Ø  Jawapan mengikut kehendak soalan dan peruntukan markah (jika 5 markah – isi mesti sama dengan jumlah atau lebih)
Ø  Intro / pengenalan/ penutup tak perlu  
Ø  Jawapan dalam bentuk esei ( seelok-eloknya 1 isi 1 perenggan / ayat mesti lengkap )
Ø  Jawapan tidak boleh dikemukakan dalam bentuk jadual / rajah/ carta/ ayat tergantung 
( mesti ayat lengkap/ gramatis)
Ø  Tulisan jelas, kemas dan bersih, mudah dibaca dan mudah diteliti
Ø  Jawapan ikut arahan dan jawab semua ceraian soalan a,b dan c. Pastikan tidak bertukar nombor soalan pada kertas jawapan.
Ø  Membuat rangka jawapan untuk penguasaan fakta/ mengikut keutamaan/ susunan/ kronologi
Ø   Utamakan fakta dan huraian serta contoh sebagaimana di dalam buku teks Sejarah Tingkatan 4 & 5.

Kunci Kata istilah yang sering digunakan dalam soalan esei kertas 2

Huraikan

Pelajar dikehendaki menerangkan aspek satu-satu perkara dan beri ulasan / komen
Halkan

Beri rumusan yang ringkas di samping menerangkan atau menghuraikan aspek-aspek satu-satu perkara.
Jelaskan/ Terangkan/Nyatakan

Dikehendaki menerangkan atau menyatakan sesuatu 
peristiwa yang berlaku
Sebutkan/ Namakan/ Bincangkan

Sesuatu kumpulan atau nama tokoh dikemukakan dalam soalan dan pelajar perlu menyebut tepat & jelas spt.
Isi-isi perjanjian, perjuangan tokoh dan beberapa istilah 
 sejarah
Apakah

Sebab terjadinya sesuatu peristiwa sejarah
Faktor-faktor / ciri-ciri

Soalan ini mengemukakan sebab-sebab berlakunya sesuatu peristiwa atau perkara
Bagaimanakah
Menjelaskan cara atau langkah-langkah sehingga tercetusnya sesuatu peristiwa atau perkara yang berlakunya boleh menyebabkan berlaku pula peristiwa yang lain.
Kesan

Pelajar perlu menyatakan ciri-ciri penting akibat daripada sesuatu peristiwa
Merangkumi aspek negatif & positif
Mengapakah
Berikan sebab-sebab berlakunya peristiwa
Sejauhmanakah / Bincangkan

Mengemukakan semua aspek tentang sesuatu masalah, menjelaskan semua butir seperti kesan positif & negatif , kejayaan, kegagalan, dsb.perlu kefahaman yang menyeluruh tentang sesuatu tajuk.
Pada pendapat/ pandangan anda/ berdasarkan pengetahuan sejarah anda

Berikan ulasan / komen yang sesuai yang ada kaitan dengan tajukyang disoal.
PERINGATAN :

Walaupun soalan berbeza tetapi teknik / taktik menjawab masih sama. (ayat lengkap / gramatis)

Friday, November 4, 2011

GERAKAN INTERAKSI SEJARAH UNTUK SPM 2011 (SET 5)

NOTA TERPILIH TINGKATAN 4, 2011
TINGKATAN 4

BAB 1 : KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA

Tamadun Indus
(a) Ciri-ciri bandar terancang
  • Bandarnya terbahagi kepada dua bahagian dikelilingi oleh tembok
  • Bahagian utama merupakan pusat pentadbiran / keagamaan yang menempatkan bangunan pentadbiran, tempat mandi awam yang digunakan untuk upacara ritual dan pembersihan serta tempat
  • penyimpanan hasil pertanian
  • Bahagian kedua ialah kawasan perumahan
  • Perancangan bandarnya dibantu oleh oleh kemajuan ilmu geometri /pembinaan
  • Bandar disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat
  • Setiap blok dipisahkan oleh satu rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain
  • Setiap bandar mempunyai sistem kumbahan yang terancang
  • Selain jalanraya, bandar-bandar ini juga dihubungkan dengan sungai yang berfungsi sebagai jalan perhubungan
(b) Organisasi Sosial
  • Jumpaan arkeologi membayangkan masyarakat di Lembah Indus terbahagi kepada dua golongan iaitu golongan atasan dan bawahan
  • Golongan atasan terdiri daripada pendeta dan pedagang
  • Mereka mempunyai kuasa/pengaruh yang besar dalam mengawal aktiviti masyarakat terutama yang melibatkan kegiatan keagamaan
  • Golongan bawahan memberi ketaatan kepada golongan pendeta
  • Sejarawan berpendapat tampuk pemerintahan dipegang oleh pendeta
  • Golongan bawahan terdiri daripada petani dan buruh
  • Golongan petani menjalankan aktiviti pertanian dan menyalirkan sebahagian daripada hasil tersebut kepada pihak berkuasa
  • Golongan buruh menjalankan kerja perburuhan seperti menjaga kebersihan bandar, membina tembok di benteng dan membina terusan
(c) Pengkhususan pekerjaan
  • Masyarakat Indus menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi seperti perdagangan, pertanian, pertukangan dan pembuatan
  • Aktiviti perdagangan secara khusus membabitkan perdagangan luar termasuklah dengan Mesopotamia
  • Dapat dibuktikan melalui penemuan cap mohor buatan masyarakat Lembah Indus di Mesopotamia
  • Hasil perdagangan yang penting seperti emas, gading gajah, manik, dan hasil pertanian
  • Petani menanam barli, kacang dan sebagainya
  • Terdapat juga penduduk yang menjadi artisan dan terlibat dalam pembinaan dan penghasilan barangan logam dan barangan tembikar
(d) Amalan agama
  • Penemuan patung dan ukiran yang mempunyai unsur keagamaan membuktikan masyarakat Indus mempunyai amalan agama
  • Penemuan patung proto-Siva – seseorang duduk bersila dengan stail yoga dan terdapat tiga tanduk di kepalanya yang melambangkan Dewa Brahma.Vishnu dan Siva
  • Kewujudan objek proto-Siva ini menjadi sangat penting yang berkaitan dengan agama Hindu
  • Mereka juga percaya kepada Tuhan Ibu
  • Dapat dibuktikan dengan penemuan patung wanita. Tuhan Ibu disembah oleh masyarakat Lembah Indus bagi melambangkan kesuburan
(e) Sistem Tulisan
  • Berbentuk piktograf
  • Tulisan Tamadun Indus masih lagi menjadi misteri dan masih belum dapat ditafsirkan
Sumbangan Tamadun Indus
(a) Perancangan Bandar
  • Bandar terancang seperti Mohenjo-Daro dan Harappa
  • Pemahaman tentang ilmu geografi, kesenian, dan matematik sangat diperlukan
  • Berkait rapat dengan kemajuan dalam bidang geometri dan pembinaaan
  • Pemahaman geometri hasil daripada pertembungan tamadun ini dengan tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba 
  • Perancangan bandar disusun berasaskan bentuk segiempat / jalanraya yang lurus
  • Masyarakat Indus berusaha meningkatkan mutu binaan
  • Mereka tidak bergantung pada panas matahari untuk membuat batu bata daripada tanah liat
  • Batu bata dihasilkan melalui pembakaran dengan dengan suhu yang tinggi
  • Kecemerlangan perancangan bandar dalam Tamadun Indus merupakan gabungan daripada pelbagai pengetahuan dan pencapaian termasuklah geometri dan matematik serta teknologi pembakaran batu bata
 (b) Sifat keterbukaan
  • Hubungan dengan tamadun Mesopotamia serta tamadun Mesir Purba membolehkan kedua-dua pihak mendapat manfaat dari segi pertukaran teknologi
  • Pengaruh luar disesuaikan dengan keadaan dan suasana tempatan

Tamadun Hwang Ho
(a) Lokasi tamadun Hwang Ho
  • Dilembah Hwang Ho yang subur(Sungai Kuning)
  • Bersifat setempat kerana bergunung ganang dan berpadang pasir
.
(b) Dinasti yang wujud dalam tamadun Hwang Ho
  • Dinasti Hsia
  • Dinasti Shang
  • Dinasti Chou
  • Dinasti Ching
  • Dinasti Chin
Ciri-Ciri Tamadun Hwang Ho
(a) Petempatan awal
  • Berasaskan pertanian membawa kepada kemunculan Bandar
  • Anyang merupakan negara kota dalam tamadun Hwang Ho
  • Terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
  • Di bandar ini, terdapat istana, kuil, dan pusat pentadbiran
  • Ketua pemerintah iaitu raja, golongan pembesar, dan golongan agama juga tinggal di kawasan bandar
  • Bandar Anyang dilengkapi dengan tembok untuk menghalang pencerobohan musuh
  • Bandar ini juga dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh masyarakat petani
(b) Organisasi sosial masyarakat Shang
  • Golongan raja dan pembesar menduduki lapisan paling atas yang diterajui oleh raja
  • Lapisan bawah terdiri daripada petani yang membentuk sebahagian besar penduduk
  • Golongan petani mendiami kawasan luar bandar
  • Golongan artisan mempunyai kemahiran dalam teknologi gangsa
  • Gangsa digunakan untuk bagi menghasilkan senjata, perisai dan hiasan pada kereta kuda yang digunakan oleh tentera serta peralatan untuk upacara keagamaan
  • Disebabkan hanya golongan pembesar sahaja yang mampu miliki tentera dan senjata gangsa, mereka menggunakan keistimewaan ini untuk menundukkan golongan bawahan.
  • Golongan hamba ialah golongan paling bawah
  • Perhambaan merupakan satu ciri utama dalam Dinasti Shang

(c) Ciri-ciri pengkhususan pekerjaan masyarakat Tamadun Hwang
  • Golongan pembesar mempunyai tentera masing-masing iaitu tentera berkuda dan tentera berjalan kaki
  • Petani sebagai tonggak ekonomi dan pentadbiran berperanan memenuhi keperluan golongan atasan
  • Golongan artisan mencipta pelbagai barangan tembaga seperti bekas minuman dan makanan, senjata dan barang tembikar
  • Golongan hamba sebagai tentera paksaan
  • Selain itu, golongan hamba digunakan untuk membantu kerja-kerja perburuhan
  • Golongan hamba juga dijadikan korban dalam upacara penyembahan

(d) Sistem pemerintahan Dinasti Shang.
  • Sistem pemerintahan berbentuk beraja
  • Pengganti raja dilantik daripada kalangan saudara yang lebih muda atau anak lelaki raja
  • Raja mempunyai wibawa politik, ekonomi, sosial dan agama
  • Raja berkuasa di kawasan pusat pentadbiran
  • Kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan
  • Tidak perlu mendapat pengesahan politik kerana mereka adalah daripada keturunan pemerintah agama
  • Raja dibantu oleh bangsawan dan pegawai kerajaan yang berhak mentadbir wilayahnya
  • Golongan bangsawan berhak mewujudkan pentadbiran sendiri seperti pungutan cukai, pertahanan dan undang-undang


(e) Sistem pentadbiran Dinasti Chou
  • Raja-Raja Chou membahagikan pemilikan tanah kepada wilayah
  • Melantik pembesar tempatan di setiap wilayah
  • Raja Chou dibantu oleh ketua menteri dan enam badan yang
  • Menguruskan soal pertanian, tentera, kerja awam, upacara agama, hal ehwal monarki dan undang-undang
  • Pentadbiran pada peringkat wilayah dikendalikan oleh pembesar-pembesar feudal
  • Raja-Raja Chou mengikat pembesar tempatan melalui ikrar taat setia kepada pemerintah
  •  Memberikan hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan binatang
  • Mereka juga diminta melindungi raja dan memberikan bantuan tentera pada masa perang
  • Pembesar tempatan juga diberikan hak untuk bertindak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan
 (f) Agama dan kepercayaan
  • Masyarakat tamadun Hwang Ho mengamalkan banyak kepercayaan termasuk animisme dan politisme
  • Masyarakat Shang mengamalkan penyembahan roh nenek moyang
  • Mereka juga menyembah tuhan syurga(Shang Ti) dan tuhan bumi(tu),menyembah sungai, bukit dan gunung
  • Upacara penyembahan melibatkan permainan muzik.tarian dan upacarakorban
  • Upacara ini diketuai oleh golongan bomoh
  • Tulang oracle digunakan untuk meramal sesuatu keadaan
  • Golongan bomoh yang terlibat dalam upacara penilikan ini meletakkan tulang ini di atas unggun api sehingga timbul rekahan
  • Rekahan ini ditafsirkan dan disabitkan dengan sesuatu kejadian
  • Amalan ini membawa kepada kemunculan sistem tulisan awal di China
  • Rekahan-rekahan pada tulang ini menimbulkan idea untuk mencipta tulisan.
  • Tulisan China berbentuk ideogram, iaitu tulisan berbentuk simbol
  • Tulisan asal ini kebanyakannya mempunyai gambar seperti kanakkanak.
  • Bulan, matahari dan sungai

(g) Penciptaan Sistem Kalendar
  • Dicipta semasa Dinasti Shang.
  • 30 hari dalam sebulan dan 360 hari setahun.
  • Untuk menentukan musim menanam dan menuai.
  • Untuk menjalankan aktiviti harian.
  • Amalan menggunakan kalendar diteruskan untuk upacara perkahwinan /perburuan / pengkebumian.

Sumbangan Tamadun Hwang Ho
(a) Bidang politik/pemerintahan
  • Sistem pemerintahan berbentuk monarki diteruskan hingga ke zaman Dinasti Ching
  • Gelaran raja ditukar kepada maharaja
  • Raja dikaitkan dengan konsep anak syurga dan mandat dari syurga
  • Amalan dinasti diteruskan hingga abad ke-20
(b) Bidang ekonomi
  • Pembinaan sistem pengairan dengan membina terusan untuk mengairi
  • kawasan pertanian dan mengelakkan berlakunya banjir
  • Kemajuan dalam teknologi pembajakan
  • Penciptaan cangkul dan sabit
  • Penggunaan batas untuk tujuan penanaman
  • Petani menggantikan alat pertanian yang dibuat daripada kayu dengan yang dibuat daripada besi

 (c) Sistem Tulisan
  • Berkembang secara evolusi dan masih digunakan oleh orang China sehingga hari ini
  • Pengunaan tulisan ini adalah meluas dan digunakan dalam bidang penulisan dan percetakan
  • Tulisan ini juga diajar di sekolah-sekolah China
  • Terus berkembang dengan penggunaannya oleh orang Korea dan Jepun
(d) Bidang agama dan kepercayaan
  • Pemujaan roh nenek moyang
  • Unsur pemujaan yang dijalankan sejak zaman Shang telah diteruskan mengikut kesesuaian masa
  • Unsur korban manusia tidak lagi diamalkan dan digantikan dengan unsure makanan , duit kertas dan barangan perhiasan
  • Konsep Yin dan Yang serta Feng Hsui diteruskan hingga ke hari ini
  • Orang China mempercayai alam semesta dan kejadiannya terdiri daripada unsur saling melengkapi iaitu Yin dan Yang
  • Konsep Feng Hsui berlandaskan falsafah Taoisme yang berlandaskan falsafah alam semesta yang merujuk pada hubungan antara manusia dengan alam sekitar
( e ) Sistem kalendar
  • Kalendar dicipta semasa Dinasti Shang.
  • 30 hari dalam sebulan dan 360 hari setahun.
  • Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan menuai
  • Untuk menjalankan aktiviti harian.
  • Amalan menggunakan kalendar diteruskan untuk upacara perkahwinan / perburuan / pengkebumian.
(f) Pengamalan falsafah perang Sun Tzu
  • Karyanya the Art of War membincang kan selok belok perang dan cara menangani musuh dalam
  • pelbagai bahasa
  • Falsafah tersebut diaplikasikan sebagai taktik dalam perniagaan

BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN
Tamadun India.
Ciri-ciri pendidikan Zaman Vedik. ( Peranan pendidikan dalam Tamadun India)
  • Mementingkan keagamaan
  • Agama Hindu sebagai teras
  • Didominasi oleh kaum lelaki
  • Kaum wanita tidak mempunyai ruang menerima pendidikan
  • Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
  • BahasaSanskrit merupakan medium pengajaran penting
  • Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami kitab-kitan veda
  • Pendidikan yang berteraskan agama Hindu dan Buddha
  • Pendidikan peringkat awal diberikan di istana dan di rumah
  • Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahma
  • Lahir university agama Buddha, iaitu Nalanda

Tujuan pendidikan
  • adalah untuk menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
  • Segala hukuman agama harus dipelajari supaya mereka dapat hidup
  • sempurna dengan nilai-nilai murni yang diajar oleh agama
  • untuk capai taraf sebagai Brahmin yang berpendidikan,
  • Pendidikan juga untuk meningkatkan ilmu sains.
  • Pendidikan di India bertujuan untuk menambah ilmu
  • bertujuan mengatasi butahuruf
  • Pendidikan juga untuk mendapatkan jawatan dalam pemerintahan.

Aspek penekanan dalam pendidikan
  • Mementingkan keagamaan dan agama Hindu
  • Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
  • seseorang harus menghafal pelbagai buku agama khususnya veda yang mengandungi
  • peraturan ritual, mentera, dan lagu-lagu agama.
  • Mereka juga harus belajar karya sainstifik dan falsafah

Pusat dagangan dan pelabuhan di India.
  • Anga
  • Kalinga
  • Karusa.
Contoh pelabuhan penting
  • Tamralipti
  • Ghantashala,
  • Kadura
  • Broach
  • Chual
  • Kalyan
  • Cambay
Hasil dagangan di India.
  • senjata
  • gading gajah
  • emas
  • berlian
  • mutiara.
Perusahaan di India
  • pengeluaran tekstil
  • kain kapas
  • sutera.
  • barang emas
  • mutiara
  • batu permata.

Sresthin
  • persatuan perdagangan dan perusahaan
  • wujud disetiap bandar
  • contoh persatuan itu ialah persatuan tukang kayu, tukang logam, tukang kulit
  • Matlamatnya untuk mengawal harga, kualiti barang, dan gaji pekerja.
  • Undang-undang telah digubal untuk mengawal persataun.
  • Pelaksanaan undang-undang telah diawasi oleh raja.

Cukai di India.
  • Diperkenalkan sejak Zaman Maurya
  • Hasil pertanian dan hasil buah-buahan
  • untuk menyara anggota tentera, para pentadbir dan raja

Negara yang menjalinkan hubungan dagangan dengan India.

  • Hubungan antara kerajaan Maurya dengan Macedonia, Sri langka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggra.
  • Sejak tahun 100M, perdagangan maritim antara India dengan Alam Melayu.
  • Kemajuan yang dicapai dalam bidang perdagangan tamadun India.
  • Aktiviti perdagangan mengalami perkembangan pesat kerana melibatkan
  • Perdagangan di dalam wilayah India dan perdagangan luar seperti Maedonia,Sri langka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggara.
  • Pusat Perdagangan iaitu Anga, Kalinga, dan Karusa yang menghasilkan senjata,gading gajah, emas, berlian dan mutiara.
  • Mempunyai pelabuhan yang menghubungkan India dengan Negara luar seperti
  • Tamralipti, Ghantashala, Kadura, Broach, Chaul, kalian dan Cambay.
  • Di setiap bandar wujud persatuan perdagangan dan perusahaan yang dikenali sebagai sresthin antaranya persatuan tukang kayu, tukang logam dan tukang kulit.
  • Matlamat persatuan adalah untuk mengawal harga, kualiti barangan dan gaji pekerja.
  • Raja menggubal undang-undang untuk mengawasi perjalanan persatuan perdagangan.
  • Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik dengan menggunakan mata sebagai medium jual beli.Contoh bentuk mata wang emas dan dikenalisebagai dinara, wang perak dan wang daripada cangkerang siput.
  • Terdapat sektor perusahaan seperti pengeluaran tekstil, kain kapas, sutera, perusahaan yang berasaskan barangan emas, mutiara dan batu permata.
  • Pelbagai jenis cukai dikenakan terhadap pelbagai hasil perdagangan Seperti hasil pertanian dan buah-buahan.
  • Cukai dipungut untuk menyara anggota tentera, para pentadbir dan raja.
  • Perdagangan dengan Alam Melayu telah berkembang untuk mendapatkan hasil seperti rempah, bedak wangi, gading gajah, dan besi.
  • Dari China pula seperti tekstil, tembikar, barang kaca, dan minyak wangi.

Tamadun China
Jenis kegiatan ekonomi zaman Dinasti Shang.
  • kemajuan dalam pertanian
  • perdagangan dalam negeri
  • perdagangan maritim,
  • perusahaan
  • pembentukan persatuan perniagaan.

Sumbangan Tamadun China dalam bidang pertanian.
  • Dalam bidang pertanian tenggala diperkenalkan untuk membuat batas tanaman
  • Kolar kuda digunakan untuk kuda menarik tenggala kayu, kereta kuda, dan
  • kereta sorong beroda serta penyisir tanah.
  • Sistem penenaman secara bergilir telah diperkenalkan untuk menjaga kesuburan tanah.
  • Kawasan bukit telah diteres untuk pertanian pada zaman Dinasti Shang.
  • Sistem pengairan seperti pembinaan terusan telah dilaksanakan untuk memperoleh sumber air dalam pertanian terkawal.
  • Kawalan terhadap banjir dengan pembinaan terusan.

Kesan perkembangan perusahaan dalam tamadun China.
  • Perusahaan logam dan perusahaan tembikar telah berkembang sejak zaman Dinasti Han lagi.
  • Perusahaan tersebut didagangkan ke kawasan di laur China seperti Alam Melayu, India, Timur Tengah dan Barat.
  • Hasil dagangan dibawa melalui jalan darat, iaitu Jalan Sutera Darat dan kemudian melaluai Jalan Laut mulai zaman Dinasti Tang.
  • Buktinya terdapat tembikar China di tapak-tapak pelabuhan kerajaan awal di kawasan-kawasan tersebut.
  • Hasil perusahaan China bukan sahaja didagangkan ke luar tetapi didagangkan dalam negeri China sendiri.
  • Muncul persatuan perdagangan yang membawa kepada kelahiran golongan kelas pertengahan yang besar.
  • Perkembangan ekonomi yang pesat dicetuskan oleh perkembangan system perhubungan, iaitu pembinaan jalan raya, jambatan, dan alat pengangkutan seperti kereta kuda dan kereta lembu.


BAB 3 : TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
1. Cara-cara kedatangan pengaruh Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal
  • Dibawa oleh golongan ksyatria atau tentera penakluk dari India yang membentuk tanah jajahan takhluk di Asia Tenggara
  • Dibawa oleh golongan pedagang atau vaisya
  • Dibawa oleh golongan Brahmin atau pendeta
  • Melalui pengambilan aspek-aspek kebudayaan India yang disesuaikandengan budaya tempatan
2. Pengaruh Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan awal
  • Sistem beraja dengan penggunaan gelaran raja sebagai pemerintah
  • Raja berada dipuncak pemerintahan
  • Raja dibantu oleh kerabat diraja , pembesar , Brahmin
  • Raja berkuasa mutlak dalam pentadbiran, hubungan luar, ketenteraan dan khazanah negara
  • Perintah raja menjadi undang-undang yang wajib dilaksanakan
  • Sesiapa yang melanggar perintah raja bermakna menderhaka dan tidak diampunkan
  • Raja dikehendaki adil terhadap golongan yang diperintah
  • Raja merupakan bayangan tuhan dan lahir konsep dewa-raja
  • Raja mempunyai kesaktian melalui mitos dan lagenda untuk memperkuat kedudukan
  • Untuk mengukuhkan kedaulatan raja, diwujudkan pelbagai adat istiadat
  • pertabalan raja yang dipimpin oleh golongan Brahmin
  • Raja mendirikan kompleks kota yang melambangkan konsep alam semesta iaitu orde kosmos

3. Pengaruh Hindu dan Buddha dalam kesenian
i. Maksud monumen
  • Binaan atau bangunan yang dibuat daripada batu untuk memperingatiorang ternama atau peristiwa penting
  • Monumen boleh berupa candi/kuil/wat/stupa/arca/patung
ii. Kepentingan/fungsi/tujuan candi kepada kerajaan awal di Asia Tenggara
  • Monumen keagamaan bagi agama Hindu dan Buddha
  • Sebagai rumah ibadat
  • Sebagai tempat menyimpan abu jenazah raja dan keluarganya
  • Tempat menyimpan patung dewa utama
  • Lambang keagungan pemerintah berdasarkan kehebatan seni binanya
  • Melambangkan orde kosmos contoh Angkor Wat dan Candi Borobudur
iii. Contoh candi terkenal di Asia Tenggara
  • Candi Dieng di Jawa Tengah , Indonesia
  • Candi Borobudur di Jawa Tengah , Indonesia
  • Candi Prambanan di Jawa Tengah , Indonesia
  • Candi Angkor Wat di Kemboja
  • Candi Chaiya dan Yarang di Thailand
  • Candi Lembah Bujang di Kedah

iv. Patung agama
  • Patung Avalokitesvara merupakan patung agama Buddha
  • Patung dewa Vishnu, Siva, Brahma, Durga dan Lingga meruapakan patung agama Buddha
  • Patung Drawapala dan Nabdiswara menjaga candi daripada dimasuki roh jaha
  • Melambangkan zaman penciptanya
  • Melambangkan salah satu pengaruh sama ada Amaravati , Gupta, Palava,
  • Pala atau Cola
  • Menunjukkan adunan dua tamadu iaitu India dan Asia Tenggara
  • Gaya India bergantung pada masa patung itu dibuat. Sekiranya dibuat antara abad ketiga hingga kelima Masihi , terdapatlah pengaruh Amaravati
  • Sekiranya dicipta abad kelima Masihi hingga abad ketujuh Masihi mewakili pengaruh zaman Dinasti Gupta
vi. Angkor Wat
  • Dibina untuk agama Hindu
  • Terletak enam km ke utara Siem Reap dan melambangkan orde kosmos
  • Tinggi 213 meter dan keluasan kawasannya 208 hektar
  • Mempunyai tempat pemujaan pada bahagian tengah sekitar 39 meter dengan teres bertingkat empat
  • Setiap sudut mempunyai menara
  • Bahagian luar terdapat tembok
  • Terdapat ukiran yang menggambarkan epik Ramayana dan Mahabharata
vii. Candi Borobudur
  • Mewakili agama Buddha
  • Terbahagi kepada tiga tingkat yang melambangkan tiga tahap kehidupan iaitu sila , samadhi dan panna
  • Setiap tingkat mempunyai patung stupa dan patung Buddha
  • Tingkat pertama terdapat ukiran cerita kehidupan Gautama Buddha
  • Dibina selama 75 tahun
4. Kepentingan Bahasa Sanskrit dalam kerajaan awal Asia Tenggara
  • Meningkatkan pencapaian dalam bidang intelek masyarakat
  • mengandungi maklumat tentang agama, pemerintahan, raja dan undangundang
  • Batu bersurat Kutei menjelaskan tentang keturunan raja
  • Batu bersurat Sungai Mas berkaitan dengan ajaran Buddha
  • Inskripsi di Palembang berkaitan dengan pemerintahan dan amaran raja kepada rakyat serta pembesar agar tidak menderhaka kepada raja
  • Batu bersurat di Lembah Bujang mengandungi arahan dan pemberitahuan kepada rakyat
  • Bahasa keagamaan
  • bahasa yang digunakan dalam urusan pemerintahan
  • Mengalami penyesuaian dan berubah ke adalam bahasa Melayu seperti dosa, duka, Derhaka, manusia, pahala, rupa , sengsara dan huruf
  • Berkembang menjadi bahasa ilmu
  • Bahasa komunikasi
  • Memperkayakan bidang kesusasteraan seperti epik / puisi / prosa jawapenceritaan lisan dan teater


5. Pengaruh Hindu dan Buddha dalam kesusasteraan
  • Kesusasteraan India melalui epik Ramayana , Mahabharata serta Puranas menyumbang kepada unsur mitos yang terdapat dalam kesusasteraan klasik di Asia Tenggara
  • Pengaruh kesusasteraan India dalam puisi dan prosa Jawa seperti Nagarakertagama Sutasoma, Arjunwiwaha dan Kunjarkarma
  • Cerita-cerita dalam Epik Ramayana dan Mahabharata melalui kesusasteraannya telah mempengaruhi penceritaan lisan dan teater seperti wayang kulit
  • Epik Mahabharata melahirkan naskah hikayat yang diadun dengan unsure tempatan seperti Hikayat Pendawa Lima, Hikayat Pendawa jaya dan Hikayat Sang Samba.
  • Hikayat Ramayana melahirkan Hikayat Seri Rama
,

BAB 5 : KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
Tindakan / strategi / usaha Nabi Muhammad dalam penyebaran Islam
  • Menghantar perutusan ke Rom, Rom Timur, Parsi, Mesir, Habsyah dan Semenanjung Tanah Arab
  • Tidak memaksa memeluk Islam
  • Menggunakan diplomasi
  • Menunjukkan nilai-nilai yang baik
  • Menyeru memeluk Islam melalui warkah
  • Mewujudkan rasa persefahaman dengan wilayah tersebut
Sebab peperangan dibenarkan dalam Islam
  • Mempertahankan maruah diri
  • Mempertahankan agama
  • Mempertahankan negara
  • Dengan keizinan Allah
Contoh peperangan
  • Perang Badar 2H
  • Perang Uhud 3H
  • Perang Khandak 5H
  • Perang Tabuk 8H
Peperangan dalam Islam
  • Allah telah memberi keizinan untuk berperang
  • Setelah diserang oleh musuh
  • Mencari keamanan supaya tempat ibadat mereka terjaga
  • Menjaga maruah negara
  • Tidak memusnahkan harta benda
  • Menentang kezaliman
  • Mempertahankan diri
  • Islam menganjurkan perdamaian
  • Di medan perang tentera Islam dilarang membunuh sesuka hati
  • Dilarang memusnahkan tumbuh-tumbuhan
  • Akhlak tentera Islam mestilah mulia, saling bertolak ansur dan menunjukkan teladan yang baik
Perang Badar
  • Tawanan Arab Quraisy dalam perang Badar diampunkan
  • Tawanan wanita dan kanak-kanak dibebaskan
  • Tawanan lelaki diberikan syarat untuk membebaskan diri
  • Tawanan lelaki yang berjaya mengajar 10 orang kanak-kanak Islam membaca dan menulis sehingga pandai dibebaskan

BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA
KERAJAAN BANI UMAIYAH
Latar Belakang
  • Mengamalkan sistem warisan
  • ketua pemerintah kerajaan Islam diwarisi secara turun temurun / pemerintahan monarki
  • Diasaskan oleh Muawiyah Abu Sufyan
  • Selepas penyerahan kuasa oleh Hassan bin Ali – untuk mengelakkan perpecahan umat Islam
  • nama kerajaan mengambil nama sempena keturunan Bani Umaiyah iaitu Umaiyah Abdu Shams
  • terbahagi kepada dua tahap
  • tahap pertama berpusat di Damsyik
  • pemimpinnya memakai gelaran khalifah
  • tahap kedua berpusat di Cordova
  • pemimpinnya memakai gelaran amir

Pembaharuan Kerajaan Bani Umaiyah dalam sistem pentadbiran.

  • Sistem Khalifah iaitu pelantikan khalifah sebagai ketua pemerintah.
  • Sistem Wazarah iaitu pelantikan wazir untuk mengetuai sistem pentadbiran dibahagian kerajaan pusat.
  • Gabenor dilantik sebagai ketua pentadbiran wilayah.
  • Sistem urus setia.
  • Beberapa pegawai utama dilantik mengumpul rekod, mengurus surat menyurat.
  • Urusan pentadbiran dibahagi kepada bebarapa bahagian iaitubahagian surat menyurat, bahagian cukai, bahagian polis, bahagian ketenteraan dan kehakiman.
  • Sistem Hijabah.
  • Seorang pegawai ditugaskan memeriksa orang yang ingin menemui khalifah, mengawal keselamatan khalifah dan pemegang amanah.
  • Wujud sistem pengurusan pentadbiran yang sistematik kerana setiap jawatan yang dibentuk jelas fungsinya.
  • Empat jabatan ditubuhkan iaitu Jabatan Cukai, Jabatan Surat Menyurat, Jabatan Urusan Am dan Jabatan Urusan Cap Mohor Pemerintah.
  • Sistem ketenteraan diperkemaskan iaitu penubuhan Jabatan Ketenteraan (Diwanul Jundi) untuk pertahanan Negara.
  • Penubuhan angkatan tentera darat dan laut.

Sumbangan dalam bidang sosial
  • Ilmu pengetahuan semakin maju
  • Kota Basrah dikenali sebagai pusat pengajaran dan penyebaran ilmu
  • Lahir ilmuwan seperi Khalil ibn Ahmad , Sibawayhi , al Farazdaq , Jarir Umar ibn Abi Rabia’h dan Jamil al-Uzri
  • Bahasa Arab dijadikaan bahasa rasmi negara
  • Tanda bunyi dan baris diperkenalkan pada tulisan al Quran
  • Perkembangan ilmu agama
  • Taraf kesihatan turut diberi perhatian / pembinaan Hospital pertama di Damsyik
  • Pembinaan hospital kusta
  • Buku rujukan telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab
  • Perkembangan dalam bidang kimia
  • Perkembangan dalam bidang astronomi

Sumbangan dalam bidang perundangan
  • Hakim mengenakan hukuman berdasarkan ijtihad dengan berpandukan al-Quran,sunnah atau ijmak
  • Hakim tidak boleh mempengaruhi mana-mana pihak / bebas / tidak cenderung mana-mana aliran politik pemerintah
  • Hakim mestilah adil dalam penghakiman

Faktor-faktor kejatuhan
  • Rasa tidak puashati golongan mawali yang menganggap mereka telah didiskriminasikan
  • Mereka tidak diberi jawatan yang layak untuk mereka
  • Mereka dikenakan kadar cukai yang lebih tinggi
  • Golongan mawali menyertai gerakan Abbasiyah menentang Bani Umaiyah
  • Para khalifah mengabaikan tanggungjawab terhadap rakyat
  • Para khalifah mengabaikan ajaran Islam
  • Menentang pemilihan khalifah mengikut sistem warisan
  • Penentang golongan Syiah dan Khawarij

KERAJAAN BANI ABBASIYAH
Sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah.

  • Kegemilangan ketika pemerintahan Khalifah Harun al-Rasyid dan puteranya Al-Makmun.
  • Kota Baghdad menjadi pusat intelektual dan penyebaran ilmu.
  • Karya-karya asing diterjemahkan dalam bahasa arab.
  • Karya falsafah dan sains Yunani diterjemahkan.
  • Khalifah Harun al-Rasyid mengasaskan Institusi Keilmuan iaitu Baitulhikmah.
  • Kegiatan penulisan dilakukan mengikut tiga tahap.
  • Tahap pertama iaitu mencatat idea atau percakapan.
  • Tahap kedua iaitu mengumpul idea yang serupa atau mengumpul hadis Nabi Muhammad s.a.w ke dalam buku.
  • Tahap ketiga iaitu mengarang.
  • Penglibatan golongan ulama dalam penulisan.dalam bidang fikah, tafsir, sejarah, menyusun hadis dan sebagainya.
  • Imam Malik menyusun buku al-Muwatta
  • Ibn Ishaq penyusunan sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w.
  • Abu Hanifah penyusun fikah dan pendapat ijtihad.
  • Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafi’i dan Imam Ahmad b Hanbal.
  • Terdapat pemisahan ilmu antara ilmu tafsir, ilmu sirah dan ilmu hadis.
  • Terjemahan daripada bahasa sanskrit, suriani dan Yunani.
  • mencipta dan membuat pembaharuan dalam karya yang diterjemahkan dalam bahasa Arab
  • Menghurai dan menambahbaikan dengan memuatkan keterangan dan ulasan dalam karya.
  • Penubuhan pusat pengajian tinggi mempertingkatkan kegiatan penyelidikan.
  • Hasil kajian sarjana Islam tersebar ke Eropah.
  • Hasil karya Islam diterjemahkan dalam bahasa asing.
  • perkembangan ilmu Islam menyebabkan masyarakatEropah mengalami Zaman Pemulihan Budaya iaitu Renaissance.


Faktor-faktor penyebaran Islam ke Eropah.
  • Pegangan akidah yang kukuh.
  • Memiliki akhlak yang tinggi di kalangan orang Islam.
  • Semangat Ghazi - semangat pahlawan yang tidak gentar berkorban jiwa demi penyebaran Islam.
  • Sistem Ketenteraan yang tersusun
  • Penggunaan senjata moden seperti meriam besar.
  • Mempunyai tentera berkuda.
  • kumpulan infantri yang kuat.
  • Kumpulan Janissari iaitu kumpulan elit yang terlatih dalam selok belok peperangan.
  • Mempunyai armada laut yang kuat.
  • Mempunyai 300 buah kapal yang digunakan untuk mengawal keselamatan kawasan Laut Mediterranean.
  • Keadaan politik tidak stabil di Eropah.
  • Akibat pertelingkahan dan peperangan di kalangan kerajaan-kerajaan kecil memudahkan penyebaran Islam di Eropah.
  • Kejatuhan Kerajaan Byzantine memberi laluan untuk laluan untuk penyebar Islam.
  • Institusi gereja tidak lagi menjadi pelindung kepada masyarakat.
  • Penyalahgunaan kuasa, pergaduhan para pemimpin dan kekurangan wang dalam institusi gereja menyebabkan ramai penganut Kristian memeluk agama Islam.
  • Dasar politik dan hubungan keagamaan.
  • Menjalankan dasar berteraskan diplomasi dan toleransi.
  • Masyarakat Balkan tidak dipaksa memeluk Islam.
  • Kerajaan Uthmaniyah mengiktiraf kedudukan, perundangan dan harta Gereja Ortodok.
  • Dasar Sosial Islam.
  • Menarik minat orang Kristian memeluk Islam.
  • Dasar sosial Islam berasaskan kecemerlangan individu dan bukannya keturunan.
  • Sistem ini membolehkan individu mendapat imbuhan hasil daripada usahanya.
  • Kerajaan Uthmaniyah membina semula sekolah, rumah sakit dan kawasan perdagangan demi kemudahan rakyat.
  • Golongan sufi menekankan toleransi dan asimilasi dalam ajaran menarik ramai orang Kristian memeluk Islam

BAB 8 : PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
1.Pengaruh Islam terhadap Ekonomi:
a) Perdagangan
Kegiatan perdagangan semasa Kesultanan Melayu Melaka.
  • Aktiviti perniagaan berkembang
  • Pedagang tempatan terlibat dengan rangkaian perdagangan Timur Barat
  • Menyediakan kemudahan pentadbiran yang licin dan teratur.
  • Wujud jawatan penting seperti syahbandar sebagai ketua pelabuhan
  • Wujud jawatan laksamana bagi menjaga urusan kelautan
  • Undang-undang Laut Melaka memperuntukkan undang-undang perniagaan
  • Wujud sistem sukat dan timbang
  • Terdapat paling kurang 84 bahasa yang dipertuturkan di Melaka
  • Urusan perdagangan menggunakan dua kaedah iaitu kaedahpertukaran barang dan
  • kaedah jual beli.


b) Mata Wang
Ciri - ciri yang terdapat pada mata wang di Johor pada abad ke 16.
  • Diperbuat daripada timah
  • Dikenali sebagai wang katun
  • Berbentuk bulat dan enam segi
  • Tidak mempunyai tarikh
  • Mempunyai tulisan jawi atau Arab seperti Malik atau Sultan al-Adil.
  • Mata wang emas Johor yang tertua dikenal pasti bertarikh tahun1527.
  • Mata wang emas ini dikenali kupang
  • Mengandungi emas seberat 10 grain (0.65 gram) dan 40 grains(2.6 gram)
  • Ditulis dengan nama dan pangkat sultan yang memerintah danyang mengeluarkan mata wang tersebut.
  • Di bahagian belakang pula tertulis gelaran Islam sultanberkenaan seperti Khalifatul Muslimin

c) Percukaian
  • Sistem percukaian pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
  • Cukai paling asas ialah cukai tetap atau cukai import ditetapkanoleh pemerintah
  • Para pedagang dari India,Ceylon, Tanah Arab, Siam dan Pegu dikenakan cukai sebanyak 6 peratus
  • Pedagang dari China dan Jepun dikenakan cukai sebanyak 5 peratus.
  • Barang seperti beras dan makanan tidak dikenakan cukai.
  • Cukai diraja dikenakan terhadap orang asing yang menetap di Melaka
  • Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai diraja sebanyak 3 peratus.
  • Orang asing dari tempat-tempat lain dikenakan cukai diraja sebanyak 6 peratus.

Pengaruh Islam mempengaruhi perkembangan ekonomi di negeri-negeri Melayu.

  • Amalan riba tidak dibenarkan dalam bidang perniagaan di kalangan orang Islam.
  • Walau bagaimanapun,golongan ceti yang memberikan pinjaman wang dibenarkan .
  • Penegasan bersabit larangan amalan riba ini dijelaskan dalam Hukum Kanun Melaka dan Hukum Kanun Pahang.
  • Pihak pemerintah telah menekankan agar golongan kaya dan berkemampuan membayar zakat harta.
  • Kutipan zakat disimpan oleh baitulmal.
  • Baitulmal berfungsi menyelenggarakan harta kerajaan.
  • Harta ini akan digunakan bagi kepentingan dan kemakmuran negara.

BAB 9 : PERKEMBANGAN DI EROPAH
( a) Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
1. ZAMAN GELAP DI EROPAH
a) Maksud Zaman Gelap
  • Eropah mengalami zaman mundur selepas kejatuhan tamadun Rom
  • merupakan peringkat awal zaman Pertengahan
  • Eropah mengalami kemorosotan dalam bidang ilmu pengetahuan
  • Eropah mengalami kemorosotan dalam perdagangan
  • Eropah mengalami kemorosotan dalam kehidupan perbandaran


b) Ciri-ciri zaman gelap
Politik
  • Tidak terdapat pentadbiran pusat yang berkesan / pentadbiran wilayah musnah
  • Berlaku huru-hara
  • Kemunculan golongan Baron
  • Golongan petani mencari perlindungan daripada tuan tanah
  • Petani membayar cukai yang tinggi kepada tuan tanah
  • Jika tidak mampu , mereka terpaksa menyerahkan tanah kepada tuan tanah
  • Petani terpaksa menjadi hamba kepada tuan tanah
  • Tuan tanah mendapat perlindungan daripada golongan raja
  • Pembentukan sistem feudal
  • Golongan pembesar memberi khidmat kepada pihak rajaa
  • Golongan pembesar mendapat naungan daripada pihak istana


Ekonomi
  • Kegiatan ekonomi terhad
  • Perdagangaan diganggu orang-orang Gasar seperti Viking dan Magyar
  • Orang Eropah tidak berdagang ke Timur Jauh
  • Perdagangan di kawasan Mediterranean dikuasai oleh pedagang Islam
  • Hanya menumpukan kepada kegiataan pertanian
  • Perniagaan secara kecil-kecilan
  • Perniagaan meneerusi sistem tukar barang
  • Penggunaan mataa wang dalam urusan peerdagangan terhad

Sosial
  • Sifat gereja yang mengongkong / memiliki kuasa / hartanah
  • Gereja memberi fokus kepada kegiatan amalan agama / keakhiratan
  • Kemerosotan kehidupan perbandaran
  • Kelembapan perkembangan ilmu pengetahuan


c) Ciri-ciri Zaman Kemuncak Pertengahan ( Perubahan- perubahan )
  • Gereja memainkan peranan sebagai institusi yang universal
  • Gereja menjadi ejen penyatuan
  • Peningkatan aktiviti pertanian
  • Kemunculan perdagangan
  • Kemunculan bandar-bandar seperti Venice, Milan dan Florence
  • Lahirnya kelas pertengahan terdiri daripada artisan , pedagang, ahli perbankan
  • Status sosial berasaskan kekayaan bukan pemilikan tanah
  • Rakyat mula terlibat dalam urusan politik / memberi hak politik kepada rakyat
  • Parlimen diwujudkan bagi memenuhi tuntutan rakyat
  • Wujud hubungan antara rakyat dengan pemerintah


d) Persamaan sistem feudal di Eropah dengan ciri-ciri feudalisme yang terdapat
dalam masyarakat Melayu tradisional
  • Raja menjadi penaung dalam negara
  • Raja memiliki tanah di negeri masing-masing secara mutlak
  • Raja mempunyai pembesar-pembesar
  • Pembesar-pembesar itu mendapat naungan daripada istana
  • Pembesar memberi khidmat kepada raja
  • Rakyat memberi khidmat kepada tuan tanah / pembesar



2. GERAKAN REFORMATION
 (a) Maksud Reformation.
  • Suatu gerakan yang berlaaku di Eropah Barat pada abad ke 16
  • Berasal daripada perkataan reform yang bermaksud melaksanakan perubahan atau pembaharuan terhadap sesuatu untuk menghasilkan sesuatu yang lebih baik / membentuk sesuatu yang baru
  • Mempunyai kaitan dengan agama Kristian

(b) Tokoh gerakan Reformation
  • Martin Luther
  • Huldreich Zwingli
  • ohn Calvin


 ( c ) Faktor-faktor
  • Berlaku kepincangan , rasuah dan penyelewengan apabila Gereja Katolik meningkatkan usaha pembangunan keduniaan
  • Menentang gaya hidup penguasa gereja Katolik yang mirip kepada gaya hidup pemerintah dan golongan bangsawan
  • Menentang gaya hidup penguasa yang tidak begitu mencerminkan kehidupan keagamaan
  • Menentang amalan institusi gereja Katolik yang menjual sijil Indulgences iaitu surat pengampunan bagi penganut Kristian yang telah melakukan dosa
  • Adanya mesin cetak ciptaan Johann Gutenberg membolehkan Bible dihasilkan cepat dan murah
  • Tindakan Martin Luther ,profesor ilmu teologi menentang amalan indulgences
  • Luther berpendapat dalam bidang pengibadatan,manusia harus bergantung kepada kekuatan rohaninya
  • Kejayaan gerakan ini didorong oleh penyebaran mazhab protestant

( d ) kesan gerakan Reformation.



  • Agama Kristian terpecah kepada dua mazhab utama iaitu Katolik dan Protestan
  • Negara Eropah berpecah dan berperang mengikut mazhab masing-masing
  • Dalam jangka masa panjang timbul sikap toleransi antara penganut berbagai mazhab Kristian dari segi mempergiatkan pendidikan dan penyebaran fahaman mereka
  • Kuasa institusi gereja telah dicabar secara terbuka
  • Kuasa gereja terhadap kerajaan atau monarki baru semakin kurang
  • Monarki baru ingin membebaskan diri daripada penguasaan Paus di Rom
  • Raja England ( Raja Henry VIII ) telah membebaskan diri daripada Paus di Rom 
  • Mengisytiharkan dirinya sebagai ketua kerohanian Gereja Protestan Anglican


BAB 10 : DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP
EKONOMI NEGARA
1. Maksud ekonomi dagangan

  •  pertanian dan perlombongan melibatkan lebihan pengeluaran
  •  pengeluaran dalam skala besar
  • gunakan sumber tenaga buruh yang banyak
  •  modal yang besar
  •   teknologi yang lebih tinggi
  •  pemasaran lebih tinggi

2. Faktor-faktor yang mendorong buruh Cina dan India datang ke Tanah
Melayu.



  • galakan kerajaan British
  • Penghijrahan mereka tidak ditentang oleh pembesar Melayu
  • Wujud hubungan tradisi antara kerajaan India dengan Tanah Melayu
  •  Kepesatan ekonomi Tanah Melayu
  • Kestabilan politik
  • kemakmuran Tanah Melayu


4. Ciri-ciri masyarakat berbilang kaum di Tanah Melayu.

  •  tidak terdapat kesepaduan kaum menyulitkan proses perpaduan kaum
  • Lokasi orang Melayu di bandar, ,India di ladang,, dan C ina di bandar
  •  pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi
  •  perbezaan bahasa pertuturan
  •  kehidupan sosial yang berbeza
  •  menggunakan bahasa ibunda

5. Kesan-kesan daripada penigkatan jumlah kemasukan Imigran India dan
Cina ke Tanah Melayu.

  • pembentukan masyarakat majmuk
  • wujud petempatan yang berbeza-beza mengikut kaum
  •  jenis pekerjaan yang berbeza mengikut kaum
  •  penggunaan bahasa yang berbeza dalam pertuturan
  •  tidak terdapat interaksi antara kaum
  •  Tidak ada perpaduan antara kaum



seSemoga anda mendapat kejayaan yang baik dan cemerlang Sejarah dalam SPM2011.